5 enkla tips om SEO…

För några år sedan publicerade jag ett artikel om sökmotoroptimering på Almis hemsida. Digital marknadsföring har utvecklats mycket sedan artikeln skrevs, men budskapen i artikeln är ändå aktuella.

Artikeln heter “5 tips om smart sökordsoptimering” och det mesta jag skrev är fortfarande aktuellt. Det som har tillkommit är ett ännu större fokus på mobilanpassade sidor (AMP) och att det finns mer så kallade “rich snippets” som kan ge dig större exponering i sökresultaten.

De fem punkterna från artikeln är:

Skapa relevant innehåll

Du måste ha en klar bild över vilka du vill locka till din sajt, för att skapa innehåll som svarar mot deras intressen och behov. Med en klar bild av målgruppen, eller målgrupperna, är det lättare att hitta relevanta nyckelord som för att optimera din sajt.

Mobilanpassa

Allt fler av dina potentiella besökare använder smart phones eller surfplattor. Googles straffar webbplatser som inte är mobilanpassade. Det har även kommit fram en ny “sidtyp” som kallas accellerated mobile pages, eller AMP, som laddar blixtsnabbt på mobila enheter. Om din webbplats inte är mobilanpassad är det hög tid att be webbyrå att fixa det.

Lokal SEO för fysisk butik

Fler sökningar sker via smartphones och Google kan känna av var någonstans personen som söker befinner sig. Lokalt SEO handlar om att erbjuda sökresultat som är relevanta för en person baserat på hennes nuvarande plats. Om du har en fysisk butik, till exempel en frisörsalong, så är lokalt SEO något att kika närmare på. Lokalt SEO har många likheter med vanlig SEO, men har ändå vissa skillnader. Det är till exempel viktigt att du optimerar din sida för namn, adress och telefonnummer.

SEO och SEM tillsammans

Ett komplement till SEO är sökordsannonsering (SEM) via Google, Yahoo eller Bing. SEM betyder att en annons från ditt företag visas när någon söker efter ditt företags produkter eller tjänster. Varje gång någon klickar på din annons betalar du företaget bakom sökmotorn (till exempelvis Google). En stor fördel med sökordsannonsering är att resultaten är omedelbara. Resultaten från SEO kräver däremot mer långsiktighet och är heller inte ögonblickligen synbara.

Att kombinera SEO och SEM är att rekommendera, dels ger de resultat olika fort, men också för att sökordsannonsering kan ge bra uppslag för vilka ord du ska optimera i ditt SEO-arbete. Att kombinera SEO och sökordsannonsering kan också ge dig ökad exponering på sökresultatsidan.

Få relevanta sajter att länka till dig

Ju fler som länkar till din webbplats, desto populärare borde den vara. Och ju populärare den är, desto högre upp på resultatlistan kommer den vid sökningar. I ditt arbete med SEO bör du därför ha en länkstrategi, en plan för hur du ska få relevanta länkar med hög kvalitet till din webbplats. Att köpa länkar från någon för dig okänd leverantör, avråder vi starkt ifrån eftersom det kan straffa din sida.

Tacka för kaffet…

Avslutningsvis, om du stöter på en digital byrå som påstår att de kan garantera resultat som hamnar på en topp-tio-placering så tacka för kaffet och gå därifrån. Det går inte att garantera några placeringar på de organiska sökresultaten eftersom Google konstant ändrar sina algoritmer och din position i sökresultaten också påverkas av vad dina konkurrenter gör.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services