Bättre spårning av dina besökare med UTM-parametrar ger bättre beslut

Människor som går över ett övergångsställe-UTM-Parametrar

UTM-parametrar är extra information som du lägger på externa länkar till din sajt. Med hjälp av dessa parametrar kan Google Analytics spåra varifrån trafiken kommer. Med den datan får du möjligheter att fatta välgrundade beslut om hur du kan jobba med att driva trafik till din sajt och e-handel.

När du spårar trafiken med UTM-parametrar kan du enkelt i Google Analytics göra rapporter på exempelvis all köpt trafik, all trafik från en partnersajter, trafiken från dina epostutskick, trafiken från en kampanj etc.

Med information som detta kan du sedan jämföra effektiviteten mellan epostutskick och organisk trafik. Om epost konverterar bättre än organisk trafik kanske du ska lägga mer resurser på epostmarknadsföring, snarare än sökmotoroptimering.

Med data om varifrån trafik kommer kan du också skapa segment i Google Analytics, eller olika audiences som kan användas för bl.a. retargeting.

Vad är en UTM-parameter?

Det som kommer efter frågetecknet i länken nedan är UTM-parametrar.

www.sajt.se?utm_source=apsis&utm_medium=email&utm_campaign=lansering

Det finns totalt fem olika parametrar och för grundläggande spårning räcker det oftast med:

  • utm_source – source är var din länk bor, t.ex. facebook, ditt epostverktyg, en partnersajt.
  • utm_medium – medium beskriver mer typen av trafik. Är det betald trafik, organisk trafik, en inlänk, epost
  • utm_campaign – med kampanjnamn kan du enkelt göra undergrupperingar, t.ex. för nyhetsbrev eller andra aktiviteter såsom en lansering. Om du har samma kampanjnamn för inlägg på sociala medier, epostutskick och annonsering kan du sedan göra rapporter på just kampanjnivåer för att se hur effektiv den har varit.
  • Utm_term och utm_content är ytterligare två parametrar, där content är den som kan vara relevant för vanlig länkspårning, särskilt om det finns fler länkar som leder till samma url. Ett exempel kan vara om du har ett nyhetsbrev med en länk till din sajt som finns i en löptext, bild eller kanske i sidfoten. Med hjälp av utm_content kan du se vilket element som gav trafiken, men det är liten mening med att använda den om du inte har för avsikt att rapportera och optimera utifrån det.

Så skapar du länkar med UTM-parametrar

Det finns flera sätt att skapa UTM-länkar.

  • Du kan skriva in koden manuellt
  • Flera verktyg skapar automatiskt länkar, i alla fall efter en enklare konfigurering, så att du inte behöver tänka så mycket på det. Det gäller för LinkedIn, Apsis, MailChimp med flera.
  • Du kan använda onlineverktyg, bland annat detta från Google. 
  • Ett excelark som kan delas med dina kollegor. En stor fördel med att ha det i ett excelark är att ni kan standardisera namnen på era parametrar, vilket är oerhört viktigt eftersom parametrarna är case sensitive, hur man nu säger det på svenska. Så utm_source=Facebook med versalt F är inte samma som utm_source=facebook med ett gement f.

Här är länken till ett excelark som jag brukar ge till mina kunder.

Ladda ner Excelarket

Upplägget på excelarket

Excelarket är uppbyggt för att använda standardiserade värden så att datan som skickas in i Google Analytics är normaliserad. Excelarket innehåller även enklare logik, så att om du inte fyller i något värde i ”content” så kommer det inte den parametern med i den genererade url:en.

Excelarket har fem flikar

  • URL Builder – här bygger du ihop dina länkar. Du bygger länkar, bl.a. med hjälp av de standardiserade värden som finns i flikarna source, medium och content.
  • Source innehåller en lista med olika sources, källor som används för att bygga länkar i URL-fliken. Behöver du lägga till nya källor gör du det i denna flik.
  • Medium innehåller en lista med olika medium. De används för att bygga länkar i URL Builder-fliken. Behöver du lägga till nya källor gör du det i denna flik.
  • Content (som inte är obligatorisk) är till för att standardisera värdena för var länkar som leder till samma url är
  • Ytterligare information, innehåller länkar till mattnyttig information om utm-parametrar

För att skapa en länk med utm-parametrar i excelarket

  1. Gå in i fliken URL Builder
  2. Ange url för din länk i kolumnen ”destinations-URL”, dvs. sidan du vill länka till.
  3. Ställ dig i kolumnen Campaign Source, klicka på den lilla triangeln som dyker upp och välj rätt värde (finns det inte måste du uppdatera fliken Source)
  4. Ställ dig i kolumnen Campaign Medium, klicka på den lilla triangeln som dyker upp och välj rätt värde (finns det inte måste du uppdatera fliken Medium)
  5. Ställ dig i kolumnen Campaign Content, klicka på den lilla triangeln som dyker upp och välj rätt värde (finns det inte måste du uppdatera fliken Content)
  6. Ställ dig i kolumnen Campaign Name och skriv in ett namn på kampanjen, t.ex. nyhetsbrev_januari_2020
  7. I kolumnen ”URL med utm-parametrar” har du nu en färdig länk att använda. Det är bara att kopiera den och klistra in där den ska användas.
  8. Som en backup kan du kopiera och klistra in länken i kolumnen ”Statisk URL” genom att välja ”klistra in special—> värden”
  9. Spara

Tänk på

  • Använd alltid gemener (små bokstäver)
  • Använd aldrig vanliga mellanslag. Använd istället procent (%), plus (+) eller underscore (_). Jag brukar hålla mig till underscores _
  • Spara arket på ett ställe som alla som skapar länkar kan komma åt det

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services