Experiment direkt i Google Ads – en doldis

En av de många saker som gör digital marknadsföring så vansinnigt spännande är möjligheten att testa, mäta och lära. Det är det som inbegrips i konverteringsoptimering (CRO). Du kan göra detsamma för dina annonser i Google Ads – det är en liten doldis som även flera konsulter missar.

Grundtanken med CRO är att du utgår från en observation, helst baserad på mätbara data, du skapar en hypotes om varför datan ser ut som den gör och hur den kan tänkas förbättras, och sedan genomför du experiment med en variant vars resultat du jämför mot originalet. Antingen fungerar varianten bättre än originalet, och du implementerar den. Eller så fungerar originalet bättre än ditt experiment och då behåller du originalet (och de lärdomar du kan dra av experimentet).

Det finns en uppsjö med verktyg som hjälper dig att observera, analysera och experimentera. Flera av proffsverktygen kostar pengar, men många kommer väldigt långt med gratislösningar som Hotjar, Google Analytics, Google Search Console och Google Optimize. Med dessa kan man förbättra sin sajt; att få besökarna att mer friktionsfritt göra det som vi önskar att de ska göra, så att vi kan uppnå våra affärsmål.

Det är så pass enkelt att alla som sköter ett Google Ads-konto begår tjänstefel om de inte använder experiment.

Lite av en doldis i sammanhanget, men du kan enkelt kan genomföra experiment med dina annonser i Google Ads.

När vi jobbar med Google Ads är det många parametrar vi kan ändra i för att få ett bättre resultat och i slutändan fler konverteringar till ett lägre pris. Men du vill ju inte alltid in och ändra i pågående kampanjer för det kan bli ett sämre resultat. Det är här Googles Ads Experiment kommer in. Precis som med vanlig konverteringsoptimering utgår du från en observation, skapar en hypotes och sedan ett experiment.

Det fina är att det är galet enkelt att göra i Google Ads. Det är så pass enkelt att alla som sköter ett Google Ads-konto begår tjänstefel om de inte använder denna experiment.

Det är enkelt att skapa experiment i Google Ads

Så här skapar du ett experiment i Google Ads

  1. Klicka på ”Drafts & Experiment” nere i vänstermenyn
  2. Klicka på + för att skapa ett nytt experiment
  3. Välj den kampanj du vill skapa experiment för.
  4. Gör den/de ändringar du tror kan förbättra din kampanj, t.ex. ändra budgivningsstrategi eller prova en annan geografisk inriktning
  5. När du är klar med alla ändringar klickar du på ”apply” och väljer att skapa ett experiment
  6. Du ställer in hur mycket budget experimentet ska få, tidsramar etc. och sedan klickar du på spara.
  7. Luta dig tillbaka och vänta på att experimentet ska bli klart och leverera insikter

Jag hör vad du säger, men…

Det är lätt att göra saker när man vet hur. Om du inte orkar, kan eller vill sätta dig in i Google Ads och experiment så hjälper jag dig gärna. Det behöver inte ta lång tid att hantera dina annonser – jag kan göra det åt dig så att du kan fokusera på annat.

Jag behöver hjälp med Google Ads...

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services