Förbered dig digitalt för produktlansering

Att lansera en produkt är en process som börjar långt innan du presenterar produkten på din sajt. En lyckad produktlansering kräver mycket planering och arbete – du måste sätta upp strategiska och operativa mål samt få till strategier och taktiker för att uppnå dessa.

Det finns dock vissa saker du kan göra digitalt för att underlätta produktlanseringen. Nedan hittar du några av dessa saker:

  • Vi handlar av de vi känner och de vi litar på. Se till att etablera dig inom produktens segment genom att blogga och kommentera om området. Om du ska lansera en ny typ av robotgräsklippare är det ju en fördel om du redan innan lanseringen börjar framstå som en kunnig leverantör inom området. Du kan titta på ”Searches related to…” längst ner på Googles resultatsida eller använda verktyg som Ahrefs.com eller SemRush för att få reda på lämpliga ämnen att skriva om.
  • Lanserar du en produkt inom B2B bör du långt innan lanseringen skapa kontakt med relevanta personer på LinkedIn. Lämpliga kontakter kan vara de som kan tänkas sprida ditt budskap vidare samt de som tillhör din tänkta målgrupp.
  • Bygg remarketinglistor över besökare till din sida så att du kan rikta annonser mot dessa på LinkedIn och AdWords när du lanserar. Om produkten du lanserar ersätter en befintlig produkt kan du med fördel skapa remarketinglistor på besökare till den gamla produktens sida. Du kan behöva exkludera viss trafik från listorna, kanske de som nyligen har köpt din produkt. Remarketinglistor är har oftast mycket lägre kostnad per klick än vanliga sökannonser och trafiken är kvalificerad eftersom den redan har besökt din sajt. Du kan även bygga målgrupper genom att ladda upp e-postlistor till AdWords och LinkedIn och på så vis inkludera, eller exkludera, vissa målgrupper när du annonserar.
  • Har du ingen e-postdatabas bör du börja bygga den, långt innan produkten lanseras. Det finns olika sätt att göra detta, ett av dem är att skapa innehåll som potentiella köpare är villiga att ladda ner i utbyte mot sin e-postadress.
  • Oavsett om du ska lansera en produkt eller inte behöver du ta reda på vilka ord och fraser du ska optimera dina sidor för. Detta är ett alltför stort område att ta upp i detta inlägg.
  • Validera den nya produktens value proposition och budskap genom att sätta upp landningssidor där du ser hur trafiken konverterar. Har du tillräckligt med trafik till sidorna kan du även göra A/B-tester.
  • Se till att du har Google Analytics installerat (jodå, det finns fortfarande sajter som inte har någon som helst spårning…) och att du har satt upp mål som du optimerar mot. Om du inte säljer produkter online kan du sätta upp mikromål som att besökare ska se 80% av produktfilmen, fylla i ett kontaktformulär, besöka sidan med specifikationer eller priser etc.
  • För att få bättre koll på vilka kampanjer som genererar trafik och konverteringar bör du använda dig av UTM-parametrar.UTM-parametrar är det som kommer efter frågetecknet https://www.early-to-rise.se/?utm_medium=email&utm_source=internal&utm_content=banner&utm_campaign=email. Med dessa på plats kan du optimera dina kampanjer och individuella element i dem. Ladda ner det excelark som jag använder för mina kunder som hjälper dig att skapa UTM-parametrar.

Ovanstående är några av de saker du, din byrå eller marknadsavdelning bör ta hand om inför din nästa produktlansering. Om du inte har en byrå eller marknadsavdelning att hjälpa dig får du självklart mer än gärna vända dig till Early to Rise. Jag har även skrivit ett annat inlägg om att förbereda produktlanseringen – det hittar du här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services