Kom igång med sökmotoroptimering

Hur äter man elefant? Bit för bit. Detsamma gäller sökmotoroptimering. Du måste börja någonstans. Detta inlägg pratar om en av de första tuggorna – at välja nyckelord. Sökmotoroptimering är ett väldigt brett område och det är lätt att bli överväldigad. Sökmotoroptimering är också en process, vilket innebär att alltid kommer att finnas saker att göra.

Två vägar – en akademisk och en pragmatisk

Det finns två vägar att gå, en lite mer akademisk och en lite mer pragmatisk. Den akademiska börjar med din affärsstrategi (om någon sådan finns) och utifrån den bygger du en digital marknadskommunikationsstrategi och som sedan mynnar ut i en seo-strategi. Den lite mer pragmatiska approachen är att du kastar dig direkt in på seo, provar, mäter och justerar. Det är den pragmatiska approachen många företag väljer, stora som små. Så var börjar du?

Bestäm vilka ord och fraser du vill bli hittat på

Syftet med sökmotoroptimering är att göra så att folk hittar din sajt när de söker efter, för din verksamhet, relevanta ord och fraser. Grunden i all sökmotoroptimering handlar därför om att bestämma dig för vad du vill att din sajt ska ranka för – vilka nyckelord eller termer?

Ett fåtal ord får många sökningar. Många ord får få sökningar.

Det finns flera metoder för att välja och verifiera lämpliga nyckelord och fraser men en bra början är att brainstorma.

När du har en lista med ord och termer, ställ följande frågor:

  • Är orden relevanta för din websajt?
  • Kommer dina målgrupper att hitta det de letar efter om de hamnar på din sajt via dessa nyckelord?

Long tail… 70% av trafiken

När du brainstomrar dina nyckelord kommer du förmodligen fram till breda kategoriord. Om du säljer hudvårdsprodukter önskar du kanske att ranka för ord som ”handkräm”, ”ansiktsvatten”, ”salva” och detta är helt förståeligt.

Det vore underbart att komma på förstasidan av sökresultaten för sådana sökningar för det skulle förmodligen genrera mycket trafik. Dock kan det vara väldigt svårt att få bra sökordsresultat på alltför generiska och breda breda termer eftersom det förmodligen finns många andra som försöker optimera för just dessa termer.

Early to Rise AB - Kom igång med sökmotoroptimering 1

Inom sökmotoroptimering finns ett begrepp, long tail. Om ett fåtal korta kategoriord kan sägas generera 30% av all trafik kommer resterande 70% från längre sökfraser. Var för sig står för en mindre andel trafik Dessa 70% sägs utgöra ”long tail”.

Vi skulle kunna sammafatta long tail med att ”ett fåtal ord får många sökningar. Många ord får få sökningar”.

Om vi tar hudvårdsexemplet skulle ”handkräm för vintertorra händer”, ”nattkräm för känslig hud” är long tail-erfras. De har säkerligen färre sökningar än ”handkräm” men det är garanterat lägre konkurrens om de fraserna och därför enklare att ranka bra. En annan fördel med long tail är att de tenderar att visa vad sökaren verkligen är ute efter, de visar ”searcher intent”, och det är därmed lättare att skapa relevant innehåll.

Verifiera dina sökord

När du har en lista över lämpliga ord som du anser vara relevanta för din sajt och som svarar mot sådant din målgrupp kan tänkas söka efter är det dags att testa orden. Det finns flera sätt och verktyg för att göra detta.

Om du inte har några verktyg för sökmotoroptimering är ett enkelt sätt att helt enkelt Googla på orden på din lista. Hur många träffar har order eller frasen? Vilka företag kommer upp? Vissa sökresultat kommer upp med bilder, videos och annat ”rikt” innehåll. Har du en chans att konkurrera mot dem? Tittar du längst ner på sökresultaten ser du ”relaterade sökningar” vilka kan ge uppslag för ytterligare ord och fraser.

För bästa resultat bör du dock använda dig av något verktyg som ahrefs.com, semrush.com, moz.com eller SEO Power Suite (på Early to Rise använder vi oss av SEO Power Suite). Dessa verktyg hjälper dig bla. Att hur många sökningar som görs, vilka som rankar bra på dem, hur enkelt eller svårt det är att själv ranka etc.

Prova att anonsera för sökorden innan du optimerar

Ett annat verktyg för att få en uppfattning om sökningar kan vara att använda dig av Google AdWords Keyword Planner, men det kräver att du har ett AdWords-konto. AdWords, eller annonsering, kan för övrigt vara ett bra alternativ om du har en nystartad sida och inte har kommit igång med sökmotoroptimeringen, eftersom den tar tid. Då kan du skapa en kampanj för valda sökord och se vilken trafik de genererar och hur pass väl den konverterar på din sajt.

Skapa innehåll

När du har verifierat att dina nyckelord och fraser kan generera trafik och att du har möjlighet att ranka för dem är det ”bara” att skapa innehåll. Det blir en annan artikel.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services