Produktlansering och digital marknadsföring

Att lansera en produkt kan vara knepigt, av flera olika anledningar*, oavsett om det är en digital eller fysisk produkt. En av utmaningarna är att nå fram med rätt budskap till dina identifierade målgrupper. För att lyckas med detta kan digitala marknadsföring och särskilt AdWords, Facebook och LinkedIn hjälpa dig.

Ett vanligt misstag som många företag gör när de lanserar produkter är att se dagen när de lägger upp produktinformation på sin sajt eller skickar ut en pressrelease om lanseringen. Det är att göra produktlanseringen en otjänst. En lansering är inte klar enbart för att du publicerar information på hemsidan och skickar ut en pressrelease. Produktlanseringen sker innan, under och efter själva att du har berättat för marknaden om den.

Innan produktlansering

En produktlansering börjar långt innan du berättar för marknaden att produkten finns. Du måste börja skapa listor för säljare att ringa på, utbilda alla i organisationen om produkten och kanske börja fasa ut en existerande produkt. För digital marknadsföring handlar en stor del av arbetet innan lanseringsdagen om att säkerställa att allting är på plats.

Installera Google Analytics

Om ni inte redan har installerat Google Analytics på er sajt är detta det första ni måste göra, annars famlar ni i blindo. Google Analytics är gratis och hjälper dig att få statistik över dina besökare och innehållet på din sajt.

Sedan finns det flera andra verktyg som hjälper dig t.ex. hotjar.com, Google Search Console, Google Optimize etc., men om du är ovan med digital marknadsföring kan du vänta med dessa.

Bygg e-postlistor

Bygg upp en epostlista innan lanseringen som du kan använda när produkten väl släpps. Du bygger förslagsvis en separat landningssida på din sajt som väcker intresse och får besökare att lämna ifrån sig sin epostadress. Du driver trafik till sidan genom att länka till den från andra delar av sajten och/eller så skapar du annonskampanjer på AdWords, LinkedIn eller Facebook.

Förbered annonslistor, remarketing lists, för tidigare besökare

En helt fantastisk möjlighet med annonser via AdWords, LinkedIn och Facebook är möjligheten att annonsera till tidigare besökare av din sajt. De som redan har besökt din sajt är bekanta med vad du erbjuder och är därför mer mottagliga för dina budskap. Detta är särskilt användbart vid produktlanseringar.

Genom remarketing kan du skapa olika typer av annonser baserat på vilka sidor besökaren har varit på. Har de bara besökt startsidan på din sajt kan du skapa en form av budskap, har de varit inne på en sida för en produkt som din nya produkt ersätter kan du skapa en annan typ av annons (och målgrupp och med annan budgivning).

Skapa en struktur för UTM-parametrar

För dig som inte känner till vad UTM-taggar är så kan man säga att det är ett sätt att spåra vilka externa länkar som fungerar bäst, eller sämst. Du vill använda UTM-taggar på alla dina länkar så att du vet vad som driver trafik och konverteringar på din sida. Alla länkar på sociala medier, i din epost, nyhetsbrev etc. bör ha en utm-tag.

Allt som står efter ? i länken nedan är UTM-parametrar och som rapporteras in i Google Analytics när någon klickar på länken.

http://www.thomasnorden.se?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_content=text&utm_campaign=leadgen

Förbered product feed om du säljer produkter online

Om du säljer produkter online kan du med fördel skapa Google Shoppingkampanjer, du vet de där annonserna som visas med bild och pris när du söker efter en produkt. De bygger på att du har en sk. product feed på din sajt som Google kan använda. Prata med dina webbutvecklare eller din byrå för att säkerställa att feeden verkligen fungerar.

Produktlansering och exempel på Google Shopping-annonser

Gör keyword research för sökmotoroptimering

Innan du skapar innehåll för dina produktsidor, kampanjsidor och landningssidor bör du undersöka vilka ord dina identifierade målgrupper kan tänkas använda när de söker efter produkter som den du lanserar. Du vill sökmotoroptimera innehållet på dina sidor med just de ordern och fraserna.

Dagen du lanserar produkten

När du lanserar produkten vill du berätta det för dina målgrupper och förhoppningsvis har du, din produktchef eller marknadsavdelning en go-to-market-plan. Vad det innebär för just dig beror på typ av produkt du lanserar, konkurrensen, köparen, om det är en konsumentprodukt eller något för B2B etc.

Det bara fantasin, kompetens, målsättning, strategi och budget som sätter gränser, men du vill använda den eller de epostlistor du redan har skapat, annonsera mot tidigare besökare via dina remarketinglistor och du vill köra igång med dina shoppingannonser.

Du bör även locka nya kunder som letar efter produkter som den du lanserar och då bygger med sökannonsering. En bonuseffekt med att sökannonsera är att de ger uppslag till vad du bör sökmotoroptimera för.

Ha koll på dina KPI:er

Med hjälp av Google AdWords, Analytics och statistik från LinkedIn och Facebook ser du vad som fungerar bra respektive dåligt. Vad som är bra respektive dåligt, vilka KPIer du ska styra ed, är något du bör bestämma innan tillsammans med din marknadsavdelning eller den konsult du anlitar. Oavsett så bör du löpande justera dina kampanjer och sajt baserat på detta.

Det är enormt viktigt att inte förblindas av ”vanity metrics”. Det kan verka kanon med tusentals visningar av din youtube-annons, men om du inte gräver djupare och ser hur pass många som faktiskt ser hela filmen, eller ännu viktigare, hur många som klickar sig vidare till din sajt och konverterar är risken stor att du styr mot fel mål.

Efter att du lanserat om produkten

Efter ”lanseringen” är inte lanseringen över, utan du måste fortsätta att bygga intresse för din produkt, förslagsvis genom att göra kampanjer för den. Kanske gör du en utfasning av gamla produkter, en lagerrensning t.ex.?

*Jag har jobbar med produktlanseringar inom B2B i över 20 år och har även arbetat på Tolpagorni, som just jobbar med produktledning och produktmarknadsföring.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services