SEO eller annonsering

Early to Rise AB - SEO eller annonsering 2

Emellanåt ser jag inlägg och frågor i stil med ”Vad är bäst, SEO eller annonsering?”. Jag är en stark förespråkare av att kombinera SEO med annonsering. Det ena fråntar inte det andra.

SEO tar tid innan det visar resultat och trafiken kostar ingenting när du väl rankar (det är inte samma sak som att säga att SEO är kostnadsfritt), medan annonsering är omedelbar och du betalar per visning eller per klick. Men det går att nyansera bilden lite ytterligare.

Annonsering ger input till SEO

Du har begränsade möjligheter att se vilka sökord som genererar organisk trafik till din sajt, även om du använder Google Search Console. Genom att använda Google Ads så ser du vilka ord och fraser en besökare har använt för att trigga annonserna. Dessa kan du sedan använda för att “informera ditt SEO”-arbete och optimera mot.

Du kan vara mer specifik med annonsering

Google ads är enklare att anpassa till “search intent”, long tail keywords och steg i köpcykeln, eftersom du kan ju välja vilka sökord och fraser som ska generera en visning och förhoppningsvis ett klick. Och du kan även välja vilka sökord sin inte ska visa annonserna och kosta dig pengar. Du har inte enbart denna kontroll på sökord utan på andra parametrar såsom geografi, tid på dygnet, målgruppsinriktningar, plattform etc. Den granuläriteten på kontroll har du inte med SEO.

Ibland är det kört…

Ibland har du inte en chans att ranka i position 1-5 för vissa sökord. Du är kanske alldeles för ny inom området eller konkurrensen är alldeles för hård. Det brukar vara knepigt att ranka i topp för ord och fraser där wikipedia eller där .edu eller stora multinationella sajter rankar i topp. Jag säger inte att det är omöjligt, men det är betydligt knepigare. Vid sådana tillfällen kan det vara mer ekonomiskt fördelaktigt att köpa sig trafiken via annonsering.

Nå de som inte söker

Med annonsering har du möjlighet att jobba med displayannosering och retargeting. Displayannonsering innebär lite förenklat att du kan visa annonser och exponera potentiella köpare för ditt varumärke utan att de googlar efter dig.

Med retargeting kan du rikta annonser mot de som tidigare har visat någon form av intresse för din sajt, dina produkter eller dina kanaler på sociala medier. Organiskt sök kräver att någon faktiskt söker efter dig, dina produkter eller innehåll.

There is no such thing as a free lunch, men det kan vara helt ok, så länge du blir mätt

Annonsering kostar pengar, du betalar för trafiken. För SEO betalar du för att skapa innehåll och att bygga länkar, antingen med din egen tid eller genom att outsourca arbetet.

Oavsett var du lägger dina pengar är det viktigt att ha mätbara mål – varför jobbar vi med SEO och annonsering? Hur kopplar vi dessa aktiviteter till affärsmål och inte enbart ”vanity metrics”.

Du kan ju i teorin betala hur mycket som helst för din annonsering, det spelar egentligen ingen roll, så länge du uppnår dina mål och får en önskad return on ad spend (ROAS), intäkter per spenderad annonskrona. Men sätt upp mål och mät.

It is all mine… Google behåller trafiken för sig själv

Google börjar att bli lite mer giriga och är inte lika villiga att skicka iväg organisk trafik till respektive site som kommer upp i sökresultaten. Mycket av svaren på en fråga presenteras redan på resultatsidan (SERP) vilket gör att sökaren inte behöver klicka sig vidare till din sajt. Genom att använda annonsering i kombination med SEO har du en större chans att ta upp mer ”utrymme” på SERPen och chansen för att någon klickar sig vidare till dig ökar.

Girig Pokerspelare

En sida som fungerar för SEO fungerar ofta för annonsering

För att annonsering ska fungera måste du ha en kedja där sökordet du annonserar på, annonstexten och sidan dit du leder trafiken hänger ihop. Det måste finnas relevans mellan de tre. Du kan alltså inte annonsera för ett sökord om du inte har en landningssida som faktiskt innehåller information om just det du annonserar för.

På liknande sätt kan du inte sökmotoroptimera en sida för ett visst innehåll om du inte skriver om det. Jag har en känsla av att jag sparkar in en hel del öppna dörrar med det påståendet.

Men, om du optimerar en sida för ett visst sökord, fras eller område kan den sidan även fungera bra som landningssida för annonsering, särskilt om det finns en klar och tydlig call to action (CTA).

Oavgjort

SEO och annonsering står inte i något motsatsförhållande till varandra, även om de har olika komparativa fördelar. De har båda samma syfte att uppfylla – att hjälpa er göra bättre affärer och tjäna mer pengar! Använd dem därför i kombination.

Andra inlägg om SEO och annonsering

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services