Skapa och få ut innehåll

Jag träffar många småföretagare som sliter. De fokuserar största delen av sin tid och energi på kärnverksamheten, vad det än må vara. Många gånger finns det inte utrymme att tänka framåt på hur de ska marknadsföra sig och hitta nya kunder. De flesta vet dock att de borde göra någonting och att de borde jobba mer med sin hemsida. Men med näsan nedgrävd i den dagliga verksamheten är det svårt att lyfta blicken.

Och har man inte ett brinnande intresse för digital marknadsföring kan det i ärlighetens namn vara krångligt att komma igång med sökordsoptimering och annonsering.

Mycket av innehållet når inte ut

Att skapa innehåll för webben är en blandning av en konstform och vetenskap. Det räcker inte med att kunna skriva, utan du måste skriva på rätt sätt. Det finns många företag som hjälper till att skapa innehåll, eller “content” som det brukar kallas bland oss som jobbar med sådant. I mitt arbete har jag hjälp företagare att ta fram innehåll, men jag har upptäckt att det inte riktigt hjälper. Det innehåll som produceras av mig, och andra byråer, blir många gånger sittande på hyllan. Visst, det kanske läggs upp på hemsidan, men det får inte trafik, det når inte ut. Som tur är finns det en hel del att göra för att nå ut till dina målgrupper.

Att skriva texter som är sökordsoptimerade är givetvis en sak, men du kan nå bredare och du även jobbar med sökordsannonsering.

Återanvänd hela, eller delar av ditt innehåll

En annan möjlighet företag missar är att återanvända innehåll. Om du har beställt eller själv skrivit ett blogginlägg så kan du du återanvända det flera gånger och i olika format. Det är ju så att de som följer dig inte uppmärksammar allt du publicerar första gången. Det finns undersökningar som säger att för att någon överhuvudtaget ska uppmärksamma ditt budskap måste de exponeras för det minst tre gånger. Och sedan får du förhoppningsvis nya följare som aldrig har sett dina tidigare inlägg.

En text kan med enkel redigering också användas på Twitter, Facebook eller LinkedIn. Det är dock en fördel om du redan har detta klart för dig, innan texten skapas, att den ska användas på flera ställen. Detsamma gäller bilder och videomaterial.

Tips när du tar fram material

När du tar fram material för din marknadsföring nästa gång, oavsett om du skapar det själv eller beställer det via en byrå, tänk då på att:

    • Materialet bör kunna användas i olika format och i olika kanaler
    • Du kan återanvända hela inlägg flera gånger i samma kanal
    • Mät vilka inlägg som faktiskt genererar trafik och konverteringar på din sida (med hjälp av Google Analytics)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services