Vad kostar sökmotoroptimering?

Vad kostar sökmotoroptimering? Det är en knepig fråga att besvara som är i klass med hur långt ett snöre är*. Kostnaden för sökmotoroptimering beror på flera faktorer.

Digital marknadsföring och sökmotoroptimering är ofta att föredra framför annan marknadskommunikation då den är mätbar, till skillnad mot pappersannonsering eller exempelvis tv-reklam. I och med mätbarheten kan du också räkna på ROI på ett helt annat sätt än vad du kan med “traditionell media”.

Några av de faktorer som påverkar arbetsinsatsen som krävs och därmed också kostnaden för sökmotorarbetet är:

  • Din bransch
  • Hur din sajt ser ut idag
  • Vad du har för interna resurser
  • Din målsättning med sökmotoroptimeringen

Sökmotoroptimering är en process och som sådan blir du aldrig ”klar”. Google uppdaterar algoritmerna som används för att bedöma, eller ranka, din sajt och dina konkurrenter jobbar med att synas bättre. Det går med andra ord inte att köpa ett SEO-paket och tro att du är klar. Det är därför de flesta seriösa byråerna med löpande avtal.

Konkurrensen påverkar kostnaden

Din bransch, närmare bestämt hur konkurrensutsatt den är påverkar hur mycket arbete du behöver investera i sökmotoroptimering. Ju tuffare konkurrens, desto svårare kan det vara att nå önskade resultat. Men behöver inte vara svårare.

Hur enkelt eller svårt det är att ranka för ett nyckelord eller fras beror också på hur pass duktiga dina konkurrenter är på att optimera sina sidor. Har de bra innehåll, rikt innehåll och många relevanta länkar till sig, då behöver du lägga ner mer tid på att ranka bättre än dem.

Om det är hård konkurrens om vissa generiska nyckelord kan du välja att optimera för så kallade ”long tail”-sökfraser.

Ett exempel

Om du säljer gräsklippare är det kanske inte effektivt att försöka att optimera för enbart ”gräsklippare”, utan kanske ska du satsa på ”robotgräsklippare för sommarstugor”. ”Gräsklippare” ger fler månatliga sökningar, men det är svårare att ranka på en sådan fras eftersom konkurrensen är hård. ”Robotgräsklippare för sommarstugor” har inte lika många sökningar, men konkurrensen är inte heller lika hård och det är lättare att komma högt upp i Google’s sökresultat.

Hur din sajt ser ut idag

Det finns tre områden som du måste jobba på med sökmotoroptimering, innehållet du vill ranka för, länkarna som du lyckas få till din sajt och hur den ser ut rent tekniskt.

Beroende på sajtens tekniska förutsättningar kan du behöva jobba mer eller mindre hårt med att få ordning på den. Ligger du idag på plats 50 kan du behöva mer arbete än om du redan ligger på förstasidan.

Vad har du för resurser

Om du har interna resurser i form av egna utvecklare och en marknadsfunktion som kan ta fram innehåll kommer du ”billigare undan”, men om du måste lägga ut detta på en byrå kostar sökmotoroptimeringen givetvis mer.

Målsättning med SEO påverkar kostnaden

Som med många saker i livet och affärer måste du kompromissa mellan kvalitet, tid och kostnad. Du kan få två av tre, men inte alla samtidigt. Så beroende på din ambitionsnivå kommer sökmotoroptimeringen kosta mer eller mindre.

Om du har flera sökord eller fraser du vill optimera kräver det mer arbete, vilket driver kostnader.

You can’t hurry love… eller sökmotoroptimering

Hur snabbt behöver du se resultat? Ju mer brådskande, desto mer arbete krävs. Märk dock att det inte går att jäkta på sökmotoroptimeringen – det kan ta 4-6 månader innan du börjar se mätbara resultat.

Av den anledningen kan det vara bra att komplettera sökmotoroptimeringen med sökordsannonsering som ger omedelbara resultat.

Så tar vi på Early to Rise betalt för sökmotoroptimering

Vi på Early To Rise erbjuder också månadsvisa avtal men vi utför även projekt löpande om så önskas. Sökordsoptimering tar dock tid och det brukar löna sig med avtal.

Observera att du inte behöver göra allting på en gång, utan du kan jobba med vissa utvalda delar. Kanske fokusera på teknisk SEO först, sedan jobba med innehåll, sedan länkar…

Kontakta oss gärna så hjälper vi dig att synas i Googles sökresultat.

*Ett snöre är exakt dubbelt så långt som hälften av dess längd.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services