Få fler kunder till er klinik

Säg att en vanlig undersökning kostar 800 kr och att en nöjd kund stannar i tio år. Det innebär att varje ny kund är värd 8000 sek – bara i undersökningar. Utöver regelbundna undersökningar behöver samma kund kanske andra behandlingar som tandblekning, bettskenor, laga hål etc. Varje ny kund som du får in till kliniken kan med andra ord generera tusentals kronor i intäkter!

Hur får ni in nya kunder idag? Ni gör förmodligen ett bra jobb så många nya kunder kommer på rekommendation av befintliga kunder. Men många andra Googlar och kommer er klinik inte upp bland de första sökträffarna är risken stor att kunden går till någon av era konkurrenter, som syns bättre.

Det är här sökmotoroptimering, eller SEO, kommer in. Genom att jobba med er sajt rent tekniskt, med dess innehåll och med att få relevanta länkar till er sajt så kan ni komma högre upp i sökresultaten, få fler besökare till er sajt och förhoppningsvis fler nya kunder.

Se hur pass väl er sajt är optimerad genom att göra den kostnadsfria sökmotoranalysen nedan. Du får en rapport som du kan använda hur du vill. 

Hur bra syns er kliniks sajt?

Gör en kostnadsfri analys på hur er kliniks sajt fungerar ur ett SEO-perpektiv. 

Fyll i er kliniks webadress (med http:// eller https://), din epostadress och nyckelordet du vill testa din sajt för, t.ex. “tandblekning Täby”. Klicka på “Påbörja Analys” och du kommer att få en rapport som du kan ladda ner. 

Vill du se hur er klinik står sig mot en konkurrenade klinik, fyll då i deras webadress.

OBS! Ibland tar det lite längre tid än de femton sekunder som står angivet – vänta bara som kommer rapporten upp.

Detta är en kostnadsfri analys som ger dig en övergripande bild över hur er pass optimerad er sajt är. För en mer djuplodande genomgång och för att få konkreta förslag på hur ni kan driva mer trafik till sajten, vänligen fyll i detta formulär

Kostnadsfri SEO-analys

Ange valfri URL för att se hur pass bra optimerad sidan är för ditt sökord

Varför Early to Rise

Early to Rise hjälper andra tandläkare med sökmotoroptimering, annonsering och närvaro på sociala medier. Detta gör att vi får stordriftsfördelar – det som fungerar för en klinik fungerar förmodligen för en annan.

För att undvika inbördes konkurrens bland våra kunder jobbar vi dock endast med en tändläkare per geografisk ort.

Digital marknadsstrategi

Strategi för köpresan

Beroende på var i köpresan dina kunder befinner sig fungerar vissa digitala strategier och taktiker bättre än andra. Jag hjälper dig att påverka dina kunder genom hela deras köpresa – innan de vet att de behöver era produkter fram till avslut och eftermarknad.

Nå dina kunder i deras köpresa

Resultat och kunskap

Early To Rise är en liten, erfaren, jordnära byrå. Jag tror på att leverera mätbara resultat och att dela med mig av min kunskap, så att ni själva ska bli bättre på att jobba med er digitala marknadsföring.

Senaste nytt

Här hittar du information digital marknadsföring som vi på Early to Rise tycker är intressant.

Till bloggen

Hur bra syns er sajt?

Få en enkel och kostnadsfri analys på hur er sajt fungerar ur ett SEO-perpektiv. 

Fyll i er kliniks webadress (med http:// eller https://), din epostadress och nyckelordet du vill testa din sajt för, t.ex. “tandblekning Täby”. Klicka på “Påbörja Analys” och du kommer att få en rapport som du kan ladda ner. 

OBS! Ibland tar det lite längre tid än de femton sekunder som står angivet – vänta bara som kommer rapporten upp.

Detta är en analys som ger dig en övergripande bild över hur er pass optimerad er sajt är. För en mer detaljerad genomgång med konkreta förslag på hur ni kan driva mer trafik till sajten, vänligen fyll i detta formulär

Kostnadsfri SEO-analys

Ange valfri URL för att se hur pass bra optimerad sidan är för ditt sökord

Relevant, produktionskritisk och kvalitetssäkrad data för analys, insikter och beslut.

Effektivisera er produktion och kvalitetssäkra produkterna på mätbara grunder

Det är svårt att driva och förbättra en verksamhet om du inte mäter och följer upp kritiska och relevanta parametrar. Är det några särskilda moment, verktyg eller material som verkar orsaka problem, kassationer eller driftstopp? Utan mål, mätpunkter och data kan du inte riktigt veta om, eller hur, produktionen och lönsamheten kan förbättras.

Med hjälp av Rektrons system för kvalitetssäkring och produktionsuppföljning samlar du in relevant, produktionskritisk och kvalitetssäkrad data. Använda denna data för att isolera problem, skapa insikter och fatta välgrundade beslut som förbättrar er produktion och kvalitetssäkrar era produkter.

  • Mäta – Samla in mätdata direkt från er produktion.
  • Säkra – Grunda er kunskap på statistik och dokumenterad historik.
  • Styr – Minska variationen och förebygg avvikelser och driftstopp.
  • Visualisera – Greppa nuläge och trender med ett ögonkast.

”Jag är glad att säga att vi inte har haft ett enda driftstopp på 15 år”

Marcus Wiberg
Mätingenjör, Seco Tools

Mät

Genom att samla in produktionskritisk data i realtid får ni underlag för att fatta ögonblickliga beslut och för vidare analys, baserade på fakta.

Säkra

Med strukturerad, tydligt dokumenterad och statistiskt relevant data kan ni följa upp och analysera er produktion och bygga insikter som ni kan lita på.

Styr

Genom att kontinuerligt mäta och analysera relevant, data skapar ni nya möjligheter för en jämnare produktion med färre avvikelser och driftstopp.

Visualisera

När ni visualiserar er data får ni snabbt en överblick över er produktion. Ni möjlighet att tolka datan ur nya perspektiv och att se mönster och trender.

Med relevant och produktionskritisk data du kan lita på kan skapa insikter och fatta välgrundade beslut för att effektivisera din produktion.

Men det är en sak att tillhandahålla systemet – vi på Rektron hjälper dig dessutom med att implementera, anpassa och använda det så att det passar just er organisation och produktion.

Vill du också förbättra er produktion och ekonomi med hjälp av relevant, produktionskritisk och kvalitetssäkrad data? Fyll då i nedanstående formulär så återkommer vi så snart vi kan.

Djupgående SEO-analys

Fyll i nedansteånde formulär om du vill ha en mer djupgående och omfattande SEO-analys av din sajt. Du kommer att få en rapport som även innehåller konkreta åtgärdsförslag.

Vi kommer att titta på hur er sajt mår rent tekniskt (on page), innehållsmässigt samt hur er länkprofil ser ut.

Varför göra en analys
Vi kommer långt ner i sökresultatenVi syntes i sökresultaten tidigare, men inte längreVi har aldrig jobbat med SEO tidigareVi ska lansera en ny sajtVi har jobbat med en annan byrå men var inte nöjda

Få fler kunder till er klinik

Säg att en vanlig undersökning kostar 800 kr och att en nöjd kund stannar i tio år. Det innebär att varje ny kund är värd 8000 sek – bara i undersökningar. Utöver regelbundna undersökningar behöver samma kund kanske andra behandlingar som tandblekning, bettskenor, laga hål etc. Varje ny kund som du får in till kliniken kan med andra ord generera tusentals kronor i intäkter!

Hur får ni in nya kunder idag? Ni gör förmodligen ett bra jobb så många nya kunder kommer på rekommendation av befintliga kunder. Men många andra Googlar och kommer er klinik inte upp bland de första sökträffarna är risken stor att kunden går till någon av era konkurrenter, som syns bättre.

Det är här sökmotoroptimering, eller SEO, kommer in. Genom att jobba med er sajt rent tekniskt, med dess innehåll och med att få relevanta länkar till er sajt så kan ni komma högre upp i sökresultaten, få fler besökare till er sajt och förhoppningsvis fler nya kunder.

Se hur pass väl er sajt är optimerad genom att göra den kostnadsfria sökmotoranalysen nedan. Du får en rapport som du kan använda hur du vill. 

Hur bra syns er kliniks sajt?

Gör en kostnadsfri analys på hur er kliniks sajt fungerar ur ett SEO-perpektiv. 

Fyll i er kliniks webadress (med http:// eller https://), din epostadress och nyckelordet du vill testa din sajt för, t.ex. “tandblekning Täby”. Klicka på “Påbörja Analys” och du kommer att få en rapport som du kan ladda ner. 

Vill du se hur er klinik står sig mot en konkurrenade klinik, fyll då i deras webadress.

OBS! Ibland tar det lite längre tid än de femton sekunder som står angivet – vänta bara som kommer rapporten upp.

Detta är en kostnadsfri analys som ger dig en övergripande bild över hur er pass optimerad er sajt är. För en mer djuplodande genomgång och för att få konkreta förslag på hur ni kan driva mer trafik till sajten, vänligen fyll i detta formulär

Kostnadsfri SEO-analys

Ange valfri URL för att se hur pass bra optimerad sidan är för ditt sökord

Varför Early to Rise

Early to Rise hjälper andra tandläkare med sökmotoroptimering, annonsering och närvaro på sociala medier. Detta gör att vi får stordriftsfördelar – det som fungerar för en klinik fungerar förmodligen för en annan.

För att undvika inbördes konkurrens bland våra kunder jobbar vi dock endast med en tändläkare per geografisk ort.

Syns du inte, finns du inte, gäller B2B såväl som B2B. Även företag inom business to business (B2B) har mycket att tjäna på att sökmotoroptimera (SEO) sina sajter.

Att jobba med SEO inom B2B skiljer sig inte nämnvärt från SEO för B2C. Du måste med andra ord att skapa innehåll som tilltalar köparen där hon befinner sig i köpresan, jobba med on-page och bygga länkar från andra relevanta sajter.

Syns du inte, finns du inte

Om du lyckas knipa 1-4 plats på Googles sökresultat (SERP) har du chansen att få 50% av den organiska trafiken. Ju längre ner du kommer i sökresultaten, desto mindre organisk trafik får du. Hur kommer du längre upp? Genom att sökmotoroptimera. 

Sökmotoroptimering tar lång tid innan det visar påtaglig effekt, sex till tolv månader är inte ovanligt. Som komplement till SEO bör du även jobba med sökordsannonsering. Fördelen är att du tar upp mer plats på sökresultatsidan, du får data som du kan använda för SEO och framförallt är annonseringen omedelbar. Så snart du startar en kampanj syns du. 

Skillnad på SEO för B2B och B2C

Själva arbetet med SEO för B2B skiljer sig inte från arbetet med att jobba med sökmotoroptimering för privatpersoner och e-handlar. 

Du måste fortfarande veta vilken målgrupp du adresserar, vad de har för “jobs to be done”, pains och önskvärda gains. Du måste lyfta fram din produkts eller tjänst egenskaper, fördelar och nyttor, precis som i “vanlig” marknadsföring.

Några saker som gör SEO för B2B unik är har främst att göra med köpbeteenden:

Expert inom sökmotoroptimering (SEO) och B2B

Early to Rise erbjuder en unik blanding av djup förståelse för marknadsföring inom business to business, värdeskapade kommunikation (hur du förklarar en tekniskt komplicerd produkt på ett sätt som visar nyttan med den) och sökmotoroptimering.

Jag har jobbat som produkt- och marknadsansvarig av högteknologiska produkter inom B2B i över 22 års tid och jag vet hur stressande det kan vara för en marknadschef, produktchef eller försäljningschef att få fart på sina affärer. Jag vet också hur du kan jobba med att driva köpresan framåt med hjälp av digital marknadsföring.

Kontakta mig för en diskussion om hur du kan driva trafik till ert företags sajt, produkt- eller kampanjsida.

Schedule time with me
First name: Last name:

Produktmarknadsföring och produktlansering

Produktlansering och digital marknadsföring

Vi lägger ner massor av tid och resurser på att utveckla vår produkt, tjänst eller mjukvara, men vi snubblar ofta på målsnöret när det kommer till produktlansering och produktmarknadsföring.

Vi på Early to Rise har jobbat med produktmarknadsföring och produktlanseringar i över 20 år och hjälper dig gärna i ditt arbetet med nästa lansering.

Produktlanseringen är en process

En produktlansering börjar långt innan produkten läggs upp på hemsidan. Och den fortsätter också långt efteråt.

Det finns många definitioner på en produktlansering, men en som är enkel och heltäckande är:

To ensure that the organization is equipped and ready to Market, Sell, Install, Implement, Support

Kortfattat säger citatet att en produktlansering innefattar allting som krävs för att kunna marknadsföra, sälja, levereras, installera och ge support. Du kan läsa mer om vad en produktlansering är i detta inlägg.

Vad som ingår i en lyckad produktlansering

Det är nästan enklare att beskriva vad som inte ingår i en produktlansering eftersom den innefattar hela din organisation, partners och andra intressenter.

En lyckad produktlansering kräver bl.a. följande:

Innan produktlanseringen

Lanseringen

Efter produktlanseringen

Efter själva launcheventet börjar det riktiga arbetet med produktlanseringen. Nu gäller det att se till att vi börjar leverera på de lanseringsmål vi satte upp i vår plan.

När är produktlanseringen klar?

Jag brukar säga att produktlanseringen är klar när de uppsatta målen har uppnåtts.

Mer läsvärt om produktmarknadsföring och produktlanseringar

Kom igång med sökmotoroptimering

Ring mig för att diskutera hur du får relevant trafik till er sajt!

Alla projekt, stora som små, börjar någonstans. Låt oss diskutera hur du kan komma igång med er sökmotoroptimering för att driva relevant trafik till er sajt.

Jag arbetar med projekt i alla storlekar – från den lilla soloentreprenören till multinationella bolag. Hur vi jobbar tillsammans är upp till dig, min flexibilitet är en tillgång och styrka. Ring eller fyll i formuläret nedan så tar vi det vidare.

Du når mig, Thomas, på 0706-155592





Du surfar ifrån: Stockholm

Kostnadsfri snabbanalys av SEO på din hemsida

Fyll i nedanstående formulär så gör vi en snabb analys av din hemsida. Du får en enkel rapport med åtgärder för att förbättra din sökmotoroptimering. Det är helt kostnadsfritt och det finns inga krav eller tvång på att köpa några tjänster från oss.







JaNej

Put your Imprint here

Put your Media credits here.

Begär ut din personliga information

← Return to Privacy Center

Integritetspolicy och GDPR

1. Insamling av information

early-to-rise.se (nedan kallad vi) samlar in information från dig när du registrerar eller har registrerat dig på vår webbplats. Den insamlade informationen inkluderar ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer och din adress.

Dessutom tar vi automatiskt emot och sparar information från din dator och webbläsare, inklusive din IP-adress, uppgifter om programvara och hårdvara och den begärda sidan.

2. Användning av information

Den information vi samlar in från dig kan användas för att:

3. E-handelssäkerhet

Vi är de enda som äger informationen som samlas in på den här webbplatsen. Din personligt identifierbara information kommer inte att säljas, utbytas, överföras eller delas vidare till något annat företag, i något syfte, utan ditt samtycke, förutom då så krävs för att uppfylla en begäran och/eller överföring, t.ex. för att skicka en beställning.

4. Utlämnande till tredje part

Vi säljer, handlar, eller på annat sätt överför, inte personligt identifierbar information till utomstående parter. Detta inkluderar inte betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår webbplats eller vårt företag, med kravet att dessa parter godkänner att hålla informationen konfidentiell.

Vi anser att det är nödvändigt att dela information i syfte att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en persons fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så.

Allmänna uppgifter kan dock delas vidare till utomstående parter för marknadsföring, i annonssyfte eller andra ändamål.

Google Analytics och andra verktyg för spårning

Denna sajt använder cookies från Google Analytics, Hotjar, Google Optimize och andra verktyg för att spåra hur sajten används, vilka sidor som besöks etc. Ingen information kopplas till dig personligen.

Google AdWords och andra annonsplatser

Denna sajt använder sig av cookies från Google AdWords, LinkedIn och Facebook för att kunna rikta annonser mot olika grupper av besökare. Du kan komma att få annonser beträffande denna sajt, men ingen information kopplas till dig personligen.

5. Informationsskydd

Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Vi använder oss av avancerade krypteringsmetoder för att skydda känsliga uppgifter som överförs över internet. Endast medarbetare som ska uträtta ett specifikt jobb (t.ex. fakturering eller kundservice), får tillgång till personligt identifierbar information. De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information lagras i en säker miljö.

Använder vi oss av cookies?

Ja. Våra cookies förbättrar tillgången till vår webbplats och identifierar återkommande besökare. Dessutom förbättrar våra cookies användarupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas över huvud taget inte till personligt identifierbar information på vår webbplats.

Formulär

Denna sajt har olika formulär som genererar e-postmeddelande till sajtens administratör och som lagras i en databas (som backup i de fall då epostmeddelanden inte går fram).

6. Avsluta prenumeration

Vi använder den e-postadress du förser oss med för att skicka information och uppdateringar som angår din beställning, enstaka nyhetsbrev, relaterad produktinformation etc. Om du inte längre vill ta emot sådana meddelanden hittar du information om hur du avslutar prenumerationen i slutet av varje e-postmeddelande.

7. Samtycke

Genom att använda vår webbplats godkänner du även vår integritetspolicy.

 

 

 

The following is a WooCommerce Terms and Conditions Example.

Search for and replace the following Terms and Conditions placeholders:

{your company}
{your email}
{your address}

Overview

This website is operated by {your company}. Throughout the site, the terms “we”, “us” and “our” refer to {your company}. {your company} offers this website, including all information, tools and services available from this site to you, the user, conditioned upon your acceptance of all terms, conditions, policies and notices stated here.

By visiting our site and/ or purchasing something from us, you engage in our “Service” and agree to be bound by the following terms and conditions (“Terms and Conditions”, “Terms”), including those additional terms and conditions and policies referenced herein and/or available by hyperlink. These Terms and Conditions apply to all users of the site, including without limitation users who are browsers, vendors, customers, merchants, and/ or contributors of content.

Please read these Terms and Conditions carefully before accessing or using our website. By accessing or using any part of the site, you agree to be bound by these Terms and Conditions. If you do not agree to all the terms and conditions of this agreement, then you may not access the website or use any services. If these Terms and Conditions are considered an offer, acceptance is expressly limited to these Terms and Conditions.

Any new features or tools which are added to the current store shall also be subject to the Terms and Conditions. You can review the most current version of the Terms and Conditions at any time on this page. We reserve the right to update, change or replace any part of these Terms and Conditions by posting updates and/or changes to our website. It is your responsibility to check this page periodically for changes. Your continued use of or access to the website following the posting of any changes constitutes acceptance of those changes.

Our store is hosted on Shopify Inc. They provide us with the online e-commerce platform that allows us to sell our products and services to you.

Online Store Terms

By agreeing to these Terms and Conditions, you represent that you are at least the age of majority in your state or province of residence, or that you are the age of majority in your state or province of residence and you have given us your consent to allow any of your minor dependents to use this site.

You may not use our products for any illegal or unauthorized purpose nor may you, in the use of the Service, violate any laws in your jurisdiction (including but not limited to copyright laws).

You must not transmit any worms or viruses or any code of a destructive nature.

A breach or violation of any of the Terms will result in an immediate termination of your Services.

General Conditions

We reserve the right to refuse service to anyone for any reason at any time.

You understand that your content (not including credit card information), may be transferred unencrypted and involve (a) transmissions over various networks; and (b) changes to conform and adapt to technical requirements of connecting networks or devices. Credit card information is always encrypted during transfer over networks.

You agree not to reproduce, duplicate, copy, sell, resell or exploit any portion of the Service, use of the Service, or access to the Service or any contact on the website through which the service is provided, without express written permission by us.

The headings used in this agreement are included for convenience only and will not limit or otherwise affect these Terms.

Accuracy, Completeness And Timeliness Of Information

We are not responsible if information made available on this site is not accurate, complete or current. The material on this site is provided for general information only and should not be relied upon or used as the sole basis for making decisions without consulting primary, more accurate, more complete or more timely sources of information. Any reliance on the material on this site is at your own risk.

This site may contain certain historical information. Historical information, necessarily, is not current and is provided for your reference only. We reserve the right to modify the contents of this site at any time, but we have no obligation to update any information on our site. You agree that it is your responsibility to monitor changes to our site.

Modifications To The Service And Prices

Prices for our products are subject to change without notice.

We reserve the right at any time to modify or discontinue the Service (or any part or content thereof) without notice at any time.

We shall not be liable to you or to any third-party for any modification, price change, suspension or discontinuance of the Service.

Products Or Services

Certain products or services may be available exclusively online through the website. These products or services may have limited quantities and are subject to return or exchange only according to our Return Policy.

We have made every effort to display as accurately as possible the colors and images of our products that appear at the store. We cannot guarantee that your computer monitor’s display of any color will be accurate.

We reserve the right, but are not obligated, to limit the sales of our products or Services to any person, geographic region or jurisdiction. We may exercise this right on a case-by-case basis. We reserve the right to limit the quantities of any products or services that we offer. All descriptions of products or product pricing are subject to change at anytime without notice, at the sole discretion of us. We reserve the right to discontinue any product at any time. Any offer for any product or service made on this site is void where prohibited.

We do not warrant that the quality of any products, services, information, or other material purchased or obtained by you will meet your expectations, or that any errors in the Service will be corrected.

Accuracy Of Billing And Account Information

We reserve the right to refuse any order you place with us. We may, in our sole discretion, limit or cancel quantities purchased per person, per household or per order. These restrictions may include orders placed by or under the same customer account, the same credit card, and/or orders that use the same billing and/or shipping address. In the event that we make a change to or cancel an order, we may attempt to notify you by contacting the e-mail and/or billing address/phone number provided at the time the order was made. We reserve the right to limit or prohibit orders that, in our sole judgment, appear to be placed by dealers, resellers or distributors.

You agree to provide current, complete and accurate purchase and account information for all purchases made at our store. You agree to promptly update your account and other information, including your email address and credit card numbers and expiration dates, so that we can complete your transactions and contact you as needed.

For more detail, please review our Returns Policy.

Optional Tools

We may provide you with access to third-party tools over which we neither monitor nor have any control nor input.

You acknowledge and agree that we provide access to such tools ”as is” and “as available” without any warranties, representations or conditions of any kind and without any endorsement. We shall have no liability whatsoever arising from or relating to your use of optional third-party tools.

Any use by you of optional tools offered through the site is entirely at your own risk and discretion and you should ensure that you are familiar with and approve of the terms on which tools are provided by the relevant third-party provider(s).

We may also, in the future, offer new services and/or features through the website (including, the release of new tools and resources). Such new features and/or services shall also be subject to these Terms and Conditions.

Third-Party Links

Certain content, products and services available via our Service may include materials from third-parties.

Third-party links on this site may direct you to third-party websites that are not affiliated with us. We are not responsible for examining or evaluating the content or accuracy and we do not warrant and will not have any liability or responsibility for any third-party materials or websites, or for any other materials, products, or services of third-parties.

We are not liable for any harm or damages related to the purchase or use of goods, services, resources, content, or any other transactions made in connection with any third-party websites. Please review carefully the third-party’s policies and practices and make sure you understand them before you engage in any transaction. Complaints, claims, concerns, or questions regarding third-party products should be directed to the third-party.

User Comments, Feedback And Other Submissions

If, at our request, you send certain specific submissions (for example contest entries) or without a request from us you send creative ideas, suggestions, proposals, plans, or other materials, whether online, by email, by postal mail, or otherwise (collectively, ‘comments’), you agree that we may, at any time, without restriction, edit, copy, publish, distribute, translate and otherwise use in any medium any comments that you forward to us. We are and shall be under no obligation (1) to maintain any comments in confidence; (2) to pay compensation for any comments; or (3) to respond to any comments.

We may, but have no obligation to, monitor, edit or remove content that we determine in our sole discretion are unlawful, offensive, threatening, libelous, defamatory, pornographic, obscene or otherwise objectionable or violates any party’s intellectual property or these Terms and Conditions.

You agree that your comments will not violate any right of any third-party, including copyright, trademark, privacy, personality or other personal or proprietary right. You further agree that your comments will not contain libelous or otherwise unlawful, abusive or obscene material, or contain any computer virus or other malware that could in any way affect the operation of the Service or any related website. You may not use a false e-mail address, pretend to be someone other than yourself, or otherwise mislead us or third-parties as to the origin of any comments. You are solely responsible for any comments you make and their accuracy. We take no responsibility and assume no liability for any comments posted by you or any third-party.

Personal Information

Your submission of personal information through the store is governed by our Privacy Policy. To view our Privacy Policy.

Errors, Inaccuracies And Omissions

Occasionally there may be information on our site or in the Service that contains typographical errors, inaccuracies or omissions that may relate to product descriptions, pricing, promotions, offers, product shipping charges, transit times and availability. We reserve the right to correct any errors, inaccuracies or omissions, and to change or update information or cancel orders if any information in the Service or on any related website is inaccurate at any time without prior notice (including after you have submitted your order).

We undertake no obligation to update, amend or clarify information in the Service or on any related website, including without limitation, pricing information, except as required by law. No specified update or refresh date applied in the Service or on any related website, should be taken to indicate that all information in the Service or on any related website has been modified or updated.

Prohibited Uses

In addition to other prohibitions as set forth in the Terms and Conditions, you are prohibited from using the site or its content: (a) for any unlawful purpose; (b) to solicit others to perform or participate in any unlawful acts; (c) to violate any international, federal, provincial or state regulations, rules, laws, or local ordinances; (d) to infringe upon or violate our intellectual property rights or the intellectual property rights of others; (e) to harass, abuse, insult, harm, defame, slander, disparage, intimidate, or discriminate based on gender, sexual orientation, religion, ethnicity, race, age, national origin, or disability; (f) to submit false or misleading information; (g) to upload or transmit viruses or any other type of malicious code that will or may be used in any way that will affect the functionality or operation of the Service or of any related website, other websites, or the Internet; (h) to collect or track the personal information of others; (i) to spam, phish, pharm, pretext, spider, crawl, or scrape; (j) for any obscene or immoral purpose; or (k) to interfere with or circumvent the security features of the Service or any related website, other websites, or the Internet. We reserve the right to terminate your use of the Service or any related website for violating any of the prohibited uses.

Disclaimer Of Warranties; Limitation Of Liability

We do not guarantee, represent or warrant that your use of our service will be uninterrupted, timely, secure or error-free.

We do not warrant that the results that may be obtained from the use of the service will be accurate or reliable.

You agree that from time to time we may remove the service for indefinite periods of time or cancel the service at any time, without notice to you.

You expressly agree that your use of, or inability to use, the service is at your sole risk. The service and all products and services delivered to you through the service are (except as expressly stated by us) provided ‘as is’ and ‘as available’ for your use, without any representation, warranties or conditions of any kind, either express or implied, including all implied warranties or conditions of merchantability, merchantable quality, fitness for a particular purpose, durability, title, and non-infringement.

In no case shall {your company}, our directors, officers, employees, affiliates, agents, contractors, interns, suppliers, service providers or licensors be liable for any injury, loss, claim, or any direct, indirect, incidental, punitive, special, or consequential damages of any kind, including, without limitation lost profits, lost revenue, lost savings, loss of data, replacement costs, or any similar damages, whether based in contract, tort (including negligence), strict liability or otherwise, arising from your use of any of the service or any products procured using the service, or for any other claim related in any way to your use of the service or any product, including, but not limited to, any errors or omissions in any content, or any loss or damage of any kind incurred as a result of the use of the service or any content (or product) posted, transmitted, or otherwise made available via the service, even if advised of their possibility. Because some states or jurisdictions do not allow the exclusion or the limitation of liability for consequential or incidental damages, in such states or jurisdictions, our liability shall be limited to the maximum extent permitted by law.

Indemnification

You agree to indemnify, defend and hold harmless {your company} and our parent, subsidiaries, affiliates, partners, officers, directors, agents, contractors, licensors, service providers, subcontractors, suppliers, interns and employees, harmless from any claim or demand, including reasonable attorneys’ fees, made by any third-party due to or arising out of your breach of these Terms and Conditions or the documents they incorporate by reference, or your violation of any law or the rights of a third-party.

Severability

In the event that any provision of these Terms and Conditions is determined to be unlawful, void or unenforceable, such provision shall nonetheless be enforceable to the fullest extent permitted by applicable law, and the unenforceable portion shall be deemed to be severed from these Terms and Conditions, such determination shall not affect the validity and enforceability of any other remaining provisions.

Termination

The obligations and liabilities of the parties incurred prior to the termination date shall survive the termination of this agreement for all purposes.

These Terms and Conditions are effective unless and until terminated by either you or us. You may terminate these Terms and Conditions at any time by notifying us that you no longer wish to use our Services, or when you cease using our site.

If in our sole judgment you fail, or we suspect that you have failed, to comply with any term or provision of these Terms and Conditions, we also may terminate this agreement at any time without notice and you will remain liable for all amounts due up to and including the date of termination; and/or accordingly may deny you access to our Services (or any part thereof).

Entire Agreement

The failure of us to exercise or enforce any right or provision of these Terms and Conditions shall not constitute a waiver of such right or provision.

These Terms and Conditions and any policies or operating rules posted by us on this site or in respect to The Service constitutes the entire agreement and understanding between you and us and govern your use of the Service, superseding any prior or contemporaneous agreements, communications and proposals, whether oral or written, between you and us (including, but not limited to, any prior versions of the Terms and Conditions).

Any ambiguities in the interpretation of these Terms and Conditions shall not be construed against the drafting party.

Governing Law

These Terms and Conditions and any separate agreements whereby we provide you Services shall be governed by and construed in accordance with the laws of {your address}.

Changes To Terms and Conditions

You can review the most current version of the Terms and Conditions at any time at this page.

We reserve the right, at our sole discretion, to update, change or replace any part of these Terms and Conditions by posting updates and changes to our website. It is your responsibility to check our website periodically for changes. Your continued use of or access to our website or the Service following the posting of any changes to these Terms and Conditions constitutes acceptance of those changes.

Contact Information

Questions about the Terms and Conditions should be sent to us at {your-email}.

Avregistrera dig

Klicka på nedanstående länk för att avregistrera dig från vårt månatliga nyhetsbrev.

Avregistrera dig från Early To Rise’s nyhetsbrev.

Kontakta Dataskydssombud (DSO)

← Return to Privacy Center

Cookie Policy

Cookies är små textfiler som skapas av sajten och innehåller olika typer av data och information. De sparas på din dator och ger tillgång till viss funktionalitet. Denna sajt använder vanliga cookies och sessions-cookies. En sessions-cookie lagras tillfälligt PÅ DIN DATOR så länge du besöker sajten. Sessions-cookien raderas så snart du stänger din webbläsare eller efter en förutbestämd tid. En vanlig cookie lagras på din dator tills den raderas.

Varför använda cookies?

Vi använder cookies för att förstå hur våra besökare använder sajten och vårt innehåll så att vi ska kunna göra förbättringar.

Funktionalitet på sajten

För en del funktioner på denna sajt använder vi tredjepartsleverantörer, t.ex. videospelningar från bland andra YouTube. Dessa videos, eller länkgar, (och annat innehåll från tredje part) kan innehålla tredjeparts cookies och du kan behöva kontakta dessa leverantörer för att få reda på hur de använder cookies.

Cookies som vi använder

Denna sajt använder flertalet cookies för att sajten ska fungera, för att vi ska kunna analysera besökarna och trafiken men också för att kunna göra riktad marknadsföring. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder genom att klicka på denna länk och sedan på “Din integritet”.  Där kan du också välja vilka cookies du accepterar.

Contact DMCA Form needs to be created.

Rätta felaktig personinformation

← Return to Privacy Center

Put your Disclaimer here.

Glöm mig

← Return to Privacy Center

Integritetsintällningar

Vi kan vara din nya Adwordsbyrå

Vi förstår att det kan vara svårt, och ibland lite läskigt, att köpa in tjänster för AdWords. Vi vet, för vi har själva varit på köparsidan en gång i tiden. Vi anser dock att alla företag ska ha tillgång till kostnadseffektiv annonsering, oavsett hur erfaren köpare du är eller hur stor budget du har. Vi hjälper dig med:

  • Google Search
  • Google Display Advertising
  • Google Video Advertising (på YouTube)
  • Google Shopping Ads

Vill du komma igång med AdWords, eller vill du byta din nuvarande AdWordsbyrå, prova oss!

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort för att höra hur vi tillsammans kan komma igång med AdWords.





Sökordsannonsering - AdWordsSökmotoroptimering - SEOKonverteringsoptimering - CRODigital Strategi

Kunder

Nedan hittar du några av de kunder Early to Rise jobbar med. För en del av kunderna jobbar jag enbart med sökordsannonsering, medan jag är fullservicebyrå åt andra, där jag har tagit fram grafisk profil och bygg sajt eller e-handel.

Inget uppdrag för litet – jag anser nämligen att alla företag ska ha tillgång till professionell marknadsföring.

[mautic type=”form” id=”2″]

Integritetspolicy och GDPR

1. Insamling av information

early-to-rise.se (nedan kallad vi) samlar in information från dig när du registrerar eller har registrerat dig på vår webbplats. Den insamlade informationen inkluderar ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer och din adress.

Dessutom tar vi automatiskt emot och sparar information från din dator och webbläsare, inklusive din IP-adress, uppgifter om programvara och hårdvara och den begärda sidan.

2. Användning av information

Den information vi samlar in från dig kan användas för att:

3. E-handelssäkerhet

Vi är de enda som äger informationen som samlas in på den här webbplatsen. Din personligt identifierbara information kommer inte att säljas, utbytas, överföras eller delas vidare till något annat företag, i något syfte, utan ditt samtycke, förutom då så krävs för att uppfylla en begäran och/eller överföring, t.ex. för att skicka en beställning.

4. Utlämnande till tredje part

Vi säljer, handlar, eller på annat sätt överför, inte personligt identifierbar information till utomstående parter. Detta inkluderar inte betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår webbplats eller vårt företag, med kravet att dessa parter godkänner att hålla informationen konfidentiell.

Vi anser att det är nödvändigt att dela information i syfte att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en persons fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så.

Allmänna uppgifter kan dock delas vidare till utomstående parter för marknadsföring, i annonssyfte eller andra ändamål.

Google Analytics och andra verktyg för spårning

Denna sajt använder cookies från Google Analytics, Hotjar, Google Optimize och andra verktyg för att spåra hur sajten används, vilka sidor som besöks etc. Ingen information kopplas till dig personligen.

Google AdWords och andra annonsplatser

Denna sajt använder sig av cookies från Google AdWords, LinkedIn och Facebook för att kunna rikta annonser mot olika grupper av besökare. Du kan komma att få annonser beträffande denna sajt, men ingen information kopplas till dig personligen.

5. Informationsskydd

Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Vi använder oss av avancerade krypteringsmetoder för att skydda känsliga uppgifter som överförs över internet. Endast medarbetare som ska uträtta ett specifikt jobb (t.ex. fakturering eller kundservice), får tillgång till personligt identifierbar information. De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information lagras i en säker miljö.

Använder vi oss av cookies?

Ja. Våra cookies förbättrar tillgången till vår webbplats och identifierar återkommande besökare. Dessutom förbättrar våra cookies användarupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas över huvud taget inte till personligt identifierbar information på vår webbplats.

Formulär

Denna sajt har olika formulär som genererar e-postmeddelande till sajtens administratör och som lagras i en databas (som backup i de fall då epostmeddelanden inte går fram).

6. Avsluta prenumeration

Vi använder den e-postadress du förser oss med för att skicka information och uppdateringar som angår din beställning, enstaka nyhetsbrev, relaterad produktinformation etc. Om du inte längre vill ta emot sådana meddelanden hittar du information om hur du avslutar prenumerationen i slutet av varje e-postmeddelande.

7. Samtycke

Genom att använda vår webbplats godkänner du även vår integritetspolicy.

Begär ut dina uppgifter via vår kontaktsida.

 

 

 

Vanligt förekommande frågor om SEO

Nedan har vi sammanställt några vanligt förekommande frågor om sökmotoroptimering. Om du har en fråga som inte besvaras nedan är du mer än välkommen att kontakta oss.

FAQ Sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering

Du jobbar med SEO för att du vill att din sajt, eller dina erbjudanden, ska komma högt upp i sökresultaten när någon söker efter ord som är relevanta för din verksamhet. Arbetet med SEO består av tre områden:

  • Innehåll -din sajt, eller specifika sidor, måste handla om de ord och fraser du vill bli funnen för. Du ska dock inte fylla din sida med nyckelord för sakens skull, för det kommer Google att upptäcka. Du måste fylla sidan med vettigt innehåll som är värd att konsumera.
  • On page, eller teknisk, SEO som handlar om hur din sajt är uppbyggd rent tekniskt. Laddar sidan snabbt? Har du rätt taggar på sidan etc.
  • Länkar – ju fler relevanta sajter som länkar till din, desto mer relevant bedömer Google att din sajt vara. Detta gör att du kommer att synas högre upp på sökresultaten. Betoningen ligger här på relevanta sajter. Du vill inte köpa länkar från sk. länkfarmer för då finns en stor risk att Google kommer att straffa dig.
Sökmotoroptimering eller sökordsannonsering

Ska du välja sökmotoroptimering eller sökordsannonsering? Eller ska du använda båda? Det beror på, men om du vill hjälpa kunder i sin köpresa bör du nog kombinera SEO och PPC.

SEO är bra därför att…

  • insatserna du gör i SEO kommer att ha effekt under lång tid
  • Dina framgångar inom SEO kan ge dig en konkurrensfördel som är svår att kopiera
  • Organiska sökresultat uppfattas i regel som mer trovärdiga än annonser
  • Kostnaden per besökare från SEO brukar vara lägre än kostanden per besökare från PPC
  • Inom vissa konkurrensutsatta marknader kan PPC bli galet dyrt

PPC är bra därför att…

  • PPC ger snabba resultat, till skillnad mot SEO som kan ta månader
  • Du vet exakt vad du betalar för och du kan räkna ut din return on investment (ROI)
  • PPC konverterar i vissa fall bättre än organisk trafik
  • Du kan nå potentiella kunder på andra plattformar än dina egna och du kan nå dem i olkia steg i köpcykeln

SEO och PPC passar bra ihop

Har du en ny sajt som inte har hunnit ranka hos Google kan det vara en fördel att lägga mer resurser på PPC, men allteftersom du når framgångar med SEO kan du växla över till en mer balanserad “portfölj”. Via PPC kan du t.ex. lära dig vilka nyckelord som ger bra resultat och börja sökordsoptimera för dem.

PPC och SEO hjälper varandra på så sätt att de kan ta upp mer utrymme i sökresultaten. Om du har organiska träffar (från SEO) och betalda träffar på samma sökresultatsida är chansen stor att du får ett klick på någon av dem.

Hur lång tid tar sökmotoroptimering

Det kan ta ganska lång tid innan du börjar se ordentliga resultat för dina insatser, 4-6 månader. Vill du ha snabbare resultat kan du använda sökordsannonsering parallellt med sökmotoroptimering.

Seriös sökmotoroptimering är en process och du kommer aldrig att bli ”klar”. Google ser på cirka 200 olika faktorer när de bedömer, eller rankar, en sida och de uppdaterar kontinuerligt sättet de gör det på och det måste du anpassa dig efter. Du måste även ta hänsyn till hur dina konkurrenter lyckas med SEO för de kan knuffa ner din sajt i sökresultaten.

Hur mycket kostar SEO

Det korta svaret och det du förmodligen inte vill ha är: Det beror på.

Det är svårt att säga vad SEO kostar eftersom det beror på din situation, vad du vill uppnå och på vilken tid. Till exempel, om du agerar i en bransch med höga vinster är förmodligen konkurrensen hårdare och då kommer det kräva mer seo-arbete.

Om du vill och har möjlighet kan du sköta all sökordsoptimering själv. Då kostar det endast din tid och eventuellt kostnaden för något verktyg. Men detta förutsätter att du gör rätt saker.

Om du däremot anlitar en extern firma, såsom Early to Rise, kostar det onekligen mer än att göra det själv, men du får förmodligen ett resultat med högre kvalitet.

Statistik om kostnader för SEO från USA säger att 66% av företagen som köper externa seo-tjänster betalar 2500 USD eller lägre per månad.

Är sökordsoptimering svårt

Både ja och nej. Vissa delar av den tekniska sökmotoroptimeringen kan vara svåra att förstå, men det finns en hel del som är lättbegripligt (om du har ett intresse av det…).

Att bygga länkar är förmodligen något som du kan klara av – be kunder, leverantörer, partners och bloggare att länka till din sida. Det kan dock vara svårare att hitta nya sajter att söka länkar från och att hålla koll på hur pass bra eller dåliga länkarna är. Det finns dock verktyg för det.

Den tredje delen av SEO handlar om att skapa relevant innehåll och där kan du säkerligen göra mycket, även om det finns lite best practices för hur du skriver innehåll för webben.

Var kan jag lära mig mer om sökordsoptimering

Det finns oändligt mycket resurser på internet om SEO, de flesta är visserligen på engelska. Några av de bättre är kommer från företag som levererar verktyg för sökordsoptimering. Moz.com har en blogg som är helt fantastisk. En annan sajt är searchengineland.com

Vilka användbara verktyg finns för SEO

Det dyker upp nya verktyg hela tiden, vissa är gratis, freemium, medan du måste betala för andra.

De flesta verktyg fungerar alldeles utmärkt om du har en engelsk site, eller om du vänder dig till en engelsktalande marknad. Många inom B2B har internationella målgrupper som talar engelska och söker på engelska, så det är inget problem. Då kan du använda i stort sett alla verktyg.

Men om du vänder dig till svensktalande, eller “svenskgooglande” kunder är utbudet av verktyg lite mindre.

På Early to Rise använder vi oss främst av:

  • Screaming Frog Spider för så kallade site crawls för att se hur en site mår rent tekniskt. Har du en liten sajt kanske du klarar dig med gratisversionen, annars kan du behöva betala. 
  • SEO PowerSuite och Ahrefs.com för audits, att hitta lämpliga sökord, länkar och viss konkurrensbevakning. Bägge dessa verktyg kostar pengar att använda.
  • Inspector som finns inbyggd i Chrome hjälper dig att göra en mer teknisk bedömning och djupdyka i detaljer. Här är en videotutorial för utvecklare.
  • Google Analytics för att se hur trafiken på sajter ser ut, hur de hittar dit etc.

Matnyttigt om sökmotoroptimering (seo)

Nyheter

Digital marknadsföring, SEO, SEM och produktmarknadsföring

Om Early to Rise*

Det finns många fantastiska företag och företagare som sliter och kämpar i Sverige. De kanske inte kan, orkar eller har möjlighet att marknadsföra sina produkter och tjänster. Det är dessa företag och organisationer som Early to Rise hjälper.

Early to Rise är en digital byrå som hjälper små och medelstora företag och organisationer att skapa affärsnytta online. Företaget drivs av mig, Thomas Nordén. Under alla de år som jag har jobbat med marknadsföring, främst för högteknologiska produkter inom B2B, har jag lärt mig en hel del verktyg och modeller som verkligen fungerar. Det är dessa jag vill dela med mig av till dig som är småföretagare och som inte har råd, kan eller vill gå till ”fina byrån i stan”.

Mitt fokus ligger på att skapa pragmatiska, användbara verktyg och aktiviteter som förenklar vardagen för dig som jobbar med försäljning och marknadsföring, eller önskar att du hade tid till att göra det…

När din tid inte räcker till

Som entreprenör, marknadschef, VD eller projektledare på mindre företag och startups har du inte alltid tid, personal eller erfarenhet att jobba effektivt med marknadsföring. Det är organisationer som dessa jag hjälper.

Jag anser att bra marknadsföring inte behöver vara särskilt komplex eller kostsam. Med rätt samarbetspartner som fokuserar på praktiskt nytta snarare än lull-lull och guldägg kan du komma väldigt långt utan att betala för mycket. Jag är en sådan partner.

Erfaren marknadsförare

Med över 22 år av praktisk produktmarknadsföring, med allt från produktlanseringar, kampanjer, annonsering, mässor etc. kan jag hjälpa dig att ta fram de verktyg som dina säljare vill ha och kommer att använda.

Digital marknadsföring

Jag surfade på internet första gången 1993, utan att jag då visste om att det var just det jag gjorde. Sedan dess har jag följt med i utvecklingen. Jag bygger webbsidor, kampanjsidor och driver trafik till desamma med hjälp av e-post, sökordsoptimering (SEO), sökordsannonsering (SEM). Konverteringsoptimering (CRO) är också ett område som ligger mig varmt om hjärtat.

Teori och praktik, högt och lågt

Jag är Civilekonom med en magisterexamen inom marknadsföring och kommunikation. Det som gör mig unik är att jag hanterar både teori och praktik. Jag snackar lika gärna strategier som att jobba med att städa upp i excelark eller frilägga bilder.

Lätt att ha att göra med

Jag är ödmjuk och delar gärna med mig av mina kunskaper och erfarenheter inom digital marknadsföring och kommunikation på ett avslappnat och prestigelöst vis. Jag tror dessutom att jag har massor att lära av dig.

Early To Rise Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring för småföretagare

Early to Rise drivs av mig, Thomas.

*Namnet Early to Rise

President Benjamin Franklin myntade en gång det träffsäkra uttrycket:

“Early to bed, and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise.”

Jobbar du hårt så kommer det att löna sig. Ted Turner, som bland annat skapade tevekanalen CNN, tog Franklins ordspråk ett steg ytterligare:

“Early to bed, early to rise, work like hell and advertise.”

För oss som jobbar med digital marknadsföring passar ju “advertise” bra då sökordsannonsering utgör en stor del av vårt arbete. Men jag saknar en viktig del – optimering, närmare bestämt sökmotorsoptimering och konverteringsoptimering och självklart även optimering av annonser.

Jag tänker inte vara sämre än Franklin och Turner så jag föreslår:

“Early to bed, early to rise, work like hell, and optimize.”

Citat:

Digital marknadsstrategi

Att “internet” och digitala kanaler blir allt viktigare är knappast något som behöver påpekas. Det är dock många organisationer som inte har någon plan hur de ska jobba med sin digitala marknadsföring, de saknar en digital marknadsstrategi. Det finns fler orsaker till detta, men det beror främst på brist på tid eller kompetens.

Det fina i kråksången är att digital marknadsföring och strategi inte behöver vara svårt eller avancerat, bara du jobbar någorlunda strukturerat.

  1. Sätt mål
  2. Välj strategi
  3. Välj taktik
  4. Bestäm aktiviteter och KPI:er

Var och ett av stegen ovan kan göras hur detaljerat som helst, men kom ihåg att det inte finns några rätt eller fel och att ”done is better than perfect”. Med andra ord, börja någonstans och iterera, det är mycket bättre än att inte ha någon plan alls.

Börja med affärsmålet. Mät det.

När du fokuserar på övergripande mål och strategi faller taktiken och verktygen lättare på plats. Om du istället börjar med det senaste verktyget eller trenden är det lätt att tappa riktning – du småduttar och vilseleds av ”vanity metrics”, istället för att styra mot uppsatta mål.

Du måste med andra ord lista ut vad det är du vill göra ”online”. Olika avdelningar på företaget kan givetvis ha olika mål, några exempel:

  • Marknad – skapa kännedom, generera leads, uppmuntra tidigare kunder att komma tillbaka, sälja online, lansera ny nya produkter
  • Sälj – göra avslut genom, avlasta sälj
  • Support – öka kundnöjdheten, avlasta first line support

Förutom att målen bör vara kopplade till övergripande företagsmål ska de även följa det välkända SMART. De ska vara specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbundna, gärna på kort, medel och lång sikt.

När du sedan vet vad du har för mål bör du jobba med strategin – hur ska du uppnå målen?

Strategi

Strategin ska svara på hur du i stora drag ska uppnå de mål som du har satt upp. Mycket av den digitala marknadsstrategin är densamma som för ”landbaserad marknadsföring” – du måste fortfarande jobba med positionering, varumärket, pris, servicenivå etc.

För digital marknadsföring måste du ha en strategi för hur du ska nå kunder och prospekt, hur du ska få dem engagerade, att konvertera och att bli lojala kunder som återkommer. En användbar modell är tratten.

  • Hur ska exempelvis sociala medier användas?
  • Om du har en fysisk butik och en webshop, hur ska de integreras?
  • Ska ni jobba med att köpa trafik eller fokusera på organisk trafik?
  • Behöver ni ha en strategi och organisation för att skapa innehåll?
  • Ska ni sköta arbetet in-house, anlita en byrå eller ha en mix?
Digital marknadsstrategi

Taktik

Vad gör du för att leverera på strategin? Vilka aktiveter ska du utföra? När? Tänk kampanjer, säsonger eller mindre projekt.

Av erfarenhet är det svårt att planera i detalj för längre än 90 dagar, men det är väldigt beroende på organisation och bransch.

Marknadsaktiviteter och KPI:er

Sista steget, och den mest finmaskiga nivån i din digitala marknadsstrategi är att skapa en aktivitetslista med tillhörande budget och KPI:er.

Kom ihåg att ibland kan KPI:er i aktiviteterna också vara själva målet.

Experiment. Fail. Learn. Repeat.

Eftersom digital marknadsföring är mätbart och det ofta går snabbt att ändra taktik och aktiviteter kan du ställa om när du märker att saker och ting går sämre än väntat. Eller bättre än väntat.

Det kommer alltid att finnas saker att förbättra på sidan för att uppnå bättre resultat och det är där  konverteringsoptimering (cro) är avgörande.

Jag hör vad du säger, men…

Precis som mycket annan marknadsföring är det som sägs ovan självklarheter. Likförbaskat kan det vara svårt för många att komma till skott med sin digitala marknadsstrategi. Om du känner att du behöver hjälp med att komma igång, eller vidare, med din digitala marknadsföringsstrategi hjälper vi dig gärna.


Jag behöver hjälp att komma igång...

Videomarknadsföring

Video blir allt viktigare i de flesta företags marknadsföringsmix. Video passar nämligen i alla steg av kundens köpresa, alltifrån varumärkesbyggande filmer i toppen av tratten ner till detaljerade instruktionsfilmer för kunder som behöver support. Att skapa relevanta filmer är en del av att använda video i din marknadsföring, den andra delen är att få dina målgrupper att se dem. Med videomarknadsföring menar vi att få ut din video till din målgrupp.

Det har aldrig varit enklare att rent tekniskt skapa film, det är bara att fram mobiltelefonen och köra igång. För de flesta företag krävs det dock att filmen håller rätt kvalitet och att budskapet är tydligt. Och som med all annan marknadsföring behöver du anpassa din video till målgruppen och var de befinner sig i köpprocessen. Den ska väcka intresse och svara på frågor som målgruppen har i de olika stegen.

När du väl har skapat din video, hur får du din målgrupp att se den?

Du vill använda video i din marknadsföring eftersom:

  • Vi tenderar till att interagera mer med video än med text
  • Du kan kommunicera på ett helt annat sätt än med enbart text och statiska bilder
  • Video kan hjälpa din SEO
  • Video konverterar

Men när du väl har skapat din video, eller videos, hur får du din målgrupp att se dem? Det kan Early to Rise hjälpa dig med, läs vidare för att lära mer.

Några siffror om videomarknadsföring

Enligt Hubspot (om du inte redan följer deras blogg, gör det omedelbart) är video, inte helt oväntat, fortsatt på väg upp:

  • 81% av alla företag använder video i sin marknadsföring.
  • 99% av de som redan använder video kommer att fortsätta att göra det.
  • 65% av de som inte använder video säger att de kommer att börja göra det under 2018.
  • 52% av besökarna känner sig mer bekväva att köpa en produkt efter att de har sett en video (om produkten)

Nå dina målgrupper med video i köpresan

Video passar utmärkt i alla steg av kundens köpresa och i regel går du från mer allmänt hållna videos i toppen till alltmer specifika, mer detaljerade filmer närmare och efter avslut.

Video i toppen  av tratten(ToFu)

Målsättningen med video i ToFu är att skapa räckvidd (reach) och att bygga förtroende.

I toppen av tratten (ToFu) är det inte säkert att dina målgrupper är medvetna om att de har ett problem som ni kan lösa, därför måste filmerna så pass engagerande och allmängiltiga att de lockar till att titta. Och att dela med sig av.

Eftersom du vill skapa något som folk är beredda att dela vidare bör dina videos vara mer underhållande än utbildande. Dina videos måste dock innehålla tillräckligt mycket nyttig information så att de hjälper att etablera dig som en auktoritet på området.

Typer av videos som passar i ToFu är:

  • Varumärkesbyggande filmer
  • Thought leadership
  • Vlogs (som dessutom inte behöver hålla hollywoodkvalitet)
  • Explainer/how-to videos som förklarar avancerade koncept i enkla steg
  • Animeringar

Undvik att prata alltför mycket om din produkt eller tjänst.

ToFu videos kan användas på alla sorters plattformar, så länge de passar in i er strategi. Då målgruppen inte riktigt känner till er, eller att de ens har problem, kommer de inte att söka efter era lösningar. För att de ska se era filmer kan ni behöva betala för trafiken, t.ex. via YouTube (som hanteras vi Google’s AdWords). Du kan även använda videon i ett blogginlägg och på sociala medier.

Videon nedanför har jag varit med att ta fram tillsammans med de talangfulla DBY  – den visar hur eye tracking fungerar.

Video i mitten av tratten (MiFu))

I mitten av tratten är målgruppen medveten om att de har ett problem och de börjar att jämföra olika alternativ. Du bör fortsätta med att utbilda din målgrupp och positionera ditt företag som den ”bästa lösningen”.

Passande typer av videos för MiFu kan är:

  • Webinarier
  • PRoduktdemos
  • Case studies
  • Mer djupgående exaplainer/how-to-videos

Om du tänker till i steget innan, top of funnel, så kan du driva trafik till din sajt och  bygga upp en retargetinglist. Denna lista kan du sedan använda för att rikta specifika MiFu-videoannonser mot.

Du kan även använda videon i dina nyhetsbrev för att nå redan kända individer i din målgrupp.

Video i nedre delen av tratten (LoFu)

I detta steg vill du få besökare att konvertera, vad du än har satt upp för konverteringsmål. Det kan vara att boka demo, köpa en produkt eller fylla i ett formulär.

Lämpliga typer av videos är:

  • Recensioner
  • Testimonials
  • ”Så fungerar det”

Ett tips är att göra videos som hjälper köparen att visualisera sig själva när hen använder produkten

Lojalitet

Även efter att kunden har gjort ett avslut kan du använda video för att bygga lojalitet och underlätta ägandet av din produkt och avlasta sälj och support.

Videos som passar i detta steg är:

  • ”Tack för att du köpte”-videos
  • Tips och trix
  • Avancerade tutorials

Även video måste sökordsoptimeras

Det finns flera saker du kan göra för att sökordsoptimera dina videos. Hur ska de laddas upp, du kan jobba med rich snippets, vad ska du optimera filmerna med för nyckelord, hur skapar du en sajtmap för video? Precis som med vanlig SEO kan det ibland bli tekniskt, men lyckligtvis finns det hjälp att få.

Var ska du placera filmerna?

Förenklat ska du placera filmerna där kunderna kan tänkas att se dem. I övre delen av köpresan,

Skärmdump på Video Rich Snippet
Exempel på Video Rich Snippet som “tar plats” i sökresultaten.

när du behöver skapa kännedom, är det smart att ladda upp filmerna på YouTube (som är världens näst största sökmotor). Då finns det en chans att besökare kan snubbla över dina filmer när de ser på annat. Du kan även använda Google AdWords för att skapa betald trafik till dina filmer, du kan även göra annonser i form av filmer.

En nackdel med att lägga upp filmerna på YouTube är att”rich video snippets” som du kan se i vissa sökresultat driver trafik till YouTube och inte till din sajt. Vill du ha mer kontroll över rich snippets kan du lägga upp filmerna direkt på din server eller använda Vimeo eller Wistia (Vill du lära dig mer om videoproduktion och marknadsföring, besök Wistia).

Återanvänd videos

Med lite planering innan du börjar filma kan du använda råmaterialet i flera olika delar av köpcykeln, i olika kanaler och på olika plattformar. På så viss blir investeringen i videoproduktion mer kostnadseffektiv.

Jag hör vad du säger, men…

Early to Rise hjälper dig att visa din video för dina målgrupper med hjälp av sökordsoptimering och annonsering för dina filmer. Vi jobbar inte med filmproduktionen, men vi har flera duktiga filmskapare i vårt nätverk (rumskompisarna på www.dby.se, bland andra)

Kontakta oss gärna för att diskutera hur du bättre kan utnyttja video i din verksamet.


Jag behöver hjälp att komma igång med videomarknadsföring

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering, eller sökordsoptimering, (SEO) handlar om att öka kvantiteten och kvaliteten på trafiken till din sajt genom organiska sökmotorresultat (SERP).

Grunden i sökmotoroptimering handlar om att bestämma för vilka ord eller fraser du vill att din sajt ska synas och att sedan driva relevant trafik till den.

Din marknadssituation, dina mål och tidshorisont påverkar hur ditt arbete med sökordsoptimering kommer att se ut.

Det går inte att säga exakt hur lång tid det tar innan du ser resultatet av sökordsoptimering, det beror bl.a. på typ av sajt, bransch, konkurrens etc. Man brukar dock säga att det brukar ta 4-9 månader innan du ser konkreta, mätbara resultat.

Sökmotoroptimeringens tre komponenter

Exakt hur Google bedömer, eller rankar, en sida är det ingen som vet. Lite förenklat kan vi dock säga att sökmotoroptimering handlar om tre områden – teknisk SEO, innehållet och länkarna till den.

Teknisk SEO

Din sida måste fungera rent tekniskt. Den ska ladda snabbt, fungera på mobiltelefoner, ha rätt formaterad text, bilder med korrekta meta-taggar, rätt längd på titel-taggar, ha rätt struktur, etc. Listan kan nästan göras oändlig. Det mjukvaror som hjälper till att göra så kallade site audits för teknisk seo, vilket underlättar en del av arbetet.

Relevant innehåll

Om du exempelvis vill synas i sökresultaten för ”trädgårdsmöbler” måste din sajt innehålla information om just trädgårdsmöbler. Ju mer relevant innehåll du har, desto bättre. Dock ska du undvika “keyword stuffing” där du använder dina sökord för mycket i texterna.

Att veta vilka ord du kan/bör optimera för kräver en del arbete. Du kanske inte bör optimera för ”trädgårdsmöbler” om konkurrensen är för hård att komma på förstasidan? Har du större chans att få bra resultat för frasen ”köpa trädgårdsmöbler som tål sol och regn”? Du får förmodligen inte lika mycket trafik som för ”trädgårdsmöbler”, men du får rätt trafik som kanske konverterar.

Skaffa länkar

Något förenklat tänker sökmotorer att ju fler som länkar till din webbplats, desto populärare borde den vara. Och ju populärare den är, desto högre upp på resultatlistan kommer den vid sökningar. I ditt arbete med SEO bör du därför ha en länkstrategi, en plan för hur du ska få relevanta länkar med hög kvalitet till din webbplats. Att köpa länkar från någon för dig okänd leverantör, eller en så kallad länkfarm, är inte att rekommendera. Det kan till och med straffa din sida.

Även interna länkar är viktiga och det du vill ha en vettig länkstruktur på din sajt.

Lokal SEO för dig med fysisk butik

Allt fler sökningar sker via smartphones och lokalt SEO fokuserar på att erbjuda resultat som är relevanta för en person som söker baserat på var de befinner sig. Om du har en fysisk butik, till exempel en frisörsalong, är lokalt SEO något att kika närmare på. Lokalt SEO har många likheter med vanlig SEO, men har ändå vissa skillnader. Det är till exempel viktigt att du optimerar din sida för namn, adress och telefonnummer.

Sökordsoptimering i fysisk butik

Fysiska butiker har nytta av lokal sökordsoptimering för att driva trafik till butiken.

Kombinera sökmotoroptimering med annonsering

Sökmotoroptimering är en process som tar tid. Vill du se snabbare resultat kan du med fördel kombinera ditt arbete med sökmotoroptimering med sökordsannonsering, där du ser resultat så snart du startar en kampanj.

Det kan vara smart att kombinera SEO och annonsering, dels för att de ger resultat olika fort, men också för att sökordsannonsering kan ge bra uppslag för vilka ord du ska optimera i ditt SEO-arbete. Genom att kombinera de två har du också större chans att ta upp mer utrymme på sökresultatsidan.

Hur du kombinerar sökordsannonsering och sökmotoroptimering bör bestämmas av din digitala marknadsstrategi.

Sökresultaten på Google (SERP), organiska träffar vs betalda annonser

Googles sökresultat (SERP)

Bilden ovan visar ett exempel på Google’s sökresultatsida (SERP), där annonser och organiska träffar samsas. Om du kan visa organiska träffar och annonser för viktiga nyckelord ökar chansen att någon uppmärksammar och klickar sig vidare till din sajt.

Du blir aldrig klar med sökmotoroptimeringen…

Du kommer aldrig att bli “klar” med sökmotoroptimering, utan det är en process. Google ändrar sina algoritmer regelbundet och det som var viktigt igår är inte nödvändigtvis viktigt idag. Du måste även ta hänsyn vad dina konkurrenter gör, eftersom det påverkar hur pass väl du står dig i konkurrensen om olika söktermer.

När du lägger till nytt innehåll, eller bygger om din sajt kommer du behöva göra en extra ansträngning för att sökmotoroptimera.

Du behöver inte gör allting på en gång

Att sökordsoptimera en sajt kan kännas som ett övermäktigt jobb, det finns ju så mycket att ta hänsyn till. Du behöver dock inte göra allting på en gång, utan du kan med fördel jobba i sprintar och fokusera på en sak åt gången. Kanske se till att varje sida har en rubrik eller att alla bilder har rätt format.

Om du sätter bra rutiner, har bra mallar och bra personal eller byrå som kan sökordmotoroptimering kommer du långt.

Vanligt förekommande frågor om SEO

Du hittar en sammanställning över några vanligt förekommande frågor om sökmotoroptimering här.

Jag hör vad du säger, men…

Vill du se över hur din sajt mår ur ett SEO-perspektiv hjälper vi dig gärna. Vi tar fram en lista på lämpliga åtgärder som du eller din marknadsavdelning kan jobba vidare med, vi kan hitta sajter du bör försöka få länkar från med mera. Vi jobbar med din webansvarige eller direkt med din byrå om du så önskar, men vi kan i vissa fall även göra det praktiska jobbet åt dig.


Jag behöver hjälp att komma igång med SEO...

Konverteringsoptimering (CRO)

Konverteringsoptimering, eller conversion rate optimization (CRO) som det heter på engelska, är en viktig del i din digitala marknadsföring och strategi. Det handlar om att på ett datadriver och strukturerat sätt förbättra sin sajt och laga det som är “trasigt”, vilket självklart hjälper dig att uppnå dina affärsmål.

Konverteringsoptimering handlar om att öka andelen av din besökare som genomför en önskad aktivitet, eller konvertera, oavsett vad det må vara – fylla i ett formulär eller köpa en produkt. Det är ett sätt att få insikter i hur dina besökare använder din sajt, eller inte använder den.

  • Varför lämnar besökaren sajten redan på förstasidan?
  • Varför är vissa besökare mer köpbenägna än andra?
  • Varför fyller inte besökarna till kontaktsidan i kontaktformuläret?
  • Vika hinder finns på sajten?
  • Vad saknas på sajten?

Mikro- och makrokonverteringar

Alla konverteringar är inte lika. En makrokonvertering är något som driver affärer, ett avslut. En mikrokonvertering är delmål som leder närmare en makrokonvertering. De hjälper dina prospekt genom sin köpresa och är därför nog så viktiga. Se några exempel på konverteringar nedan.

Makrokonverteringar

  • Köpa en product
  • Begära en offert
  • Boka en kurs eller tjänst

Mikrokonverteringar

  • Anmäla sig till ett nyhetsbrev
  • Lägga till en produkt i varukorgen
  • Besöker en viss sida

Konverteringsoptimering är en strukturerad process

Att jobba effektivt med konverteringsoptimering kräver fokus och struktur. Du analyserar data, bildar dig uppfattningar om varför datat ser ut som den gör och skapar sedan tester. Allt detta kräver tid och kunskap. Sedan är det bara att börja om igen, för det kommer alltid att finnas saker att förbättra.

  1. Du gör observationer, genom Google Analytics eller med andra verktyg. Och det finns bra många verktyg att använda.
  2. Utifrån dessa observationer skapar du dig en hypotes om varför du får de resultat du får.
  3. Du skapar tester för att se om du kan förbättra resultaten och du implementerar eventuella färbttringar.
  4. Börja om från början.
Process för konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering är en process som aldrig tar slut. Det kommer alltid att finnas saker att förbättra.

Mät och observera

Använd hotjar för att konverteringsoptimera
Hotjar är ett verktyg för bl.a. skärminspelningar.

För att jobba med konverteringsoptimering behöver du veta var på sajten du ska optimera, vad du ska optimera för och för vem du ska optimera. För att göra detta behöver du någon form av data, det är grunden i din observation.

Data kan komma från många olika källor. Du kommer väldigt långt med gratisverktyg såsom Google Analytics och Hotjar som splar in hur besökare beter sig, bl.a. hur långt ner på en sida de skrollar. Det finns en uppsjö av andra verktyg för frågeformulär till , eye trackingstudier där du mäter var någon tittar.

Det är lätt att tro att det krävs tonvis med statistiskt valid data, men så är inte alltid fallet. Du kan även komma långt och få enorma insikter genom att sitta bredvid och observera någon som använder din sajt. Ofta är det bättre att testa “lite och ofta” än att göra stora undersökningar.

Med relevant data kan du sedan bilda dig en uppfattning vad du borde testa och varför. Samma data kan användas som ett riktmärke för att se om de ändringar du föreslår ger önskade resultat.

Data leder till hypoteser

Utifrån din insamlade data kan du sedan skapa hypoteser, istället för att enbart gå på magkänsla.

”Enligt Google Analytics ser vi att endast 3% av besökarna som kommer till vår landningssida fyller i kontaktformuläret, jämfört med 8% som kommer via desktop. Vi tror att det har att göra med placeringen av formuläret och att mobilsurfarna inte ens ser det. Genom att göra innehållet ovanför formuläret kortare tror vi att fler kommer att se och fylla i det.”

Ju mer du jobbar med CRO kommer du säkerligen att ha en lång lista med saker du skulle vilja testa. Då gäller det att prioritera testerna bl.a. beroende på vad du tror ger mest affärsnytta.

A/B-tester för konverteringsoptimering

När du har en hypotes kan du sätta igång ett experiment, eller ett A/B-test, där du låter delar av trafiken gå till den nuvarande sidan och delar av trafiken går till en sida där du har genomfört ändringarna som du föreslagit i hypotesen. Sedan jämför du vilken sida som får bäst konverteringar och väljer att jobba vidare med den, eller formulera nya testhypoteser.

Just f#@king do it…

Inte alla ändringar på en sida behöver baseras på mätbara data eller föregås av en testhypotes. Vissa saker är det bara att åtgärda. Stavfel, trasiga länkar, felaktiga prisuppgifter etc. är sådant som bara är att fixa.

Konverteringsoptimering hjälper sökordsannonsering och optimering

Den tid och energi du investerar i konverteringsoptimering hjälper dig även inom sökordsannonsering och sökmotoroptimering.

Genom att optimera sidorna dit dina sökordsannonser leder kommer inte bara google ge dig ett bättre quality score och därmed ge dig lägre klickkostnader, utan trafiken du köper in kommer vara mer benägna att göra det du önskar på sidan.

Arbetet med konverteringsoptimering leder med stor sannolikhet till en bättre användarupplevelse och besökare kommer att bli mer benägna att spendera tid på din sida och att länka till den.

Jag hör vad du säger, men…

Konverteringsoptimering ligger Early to Rise varmt om hjärtat, inte minst då det är centralt inom digital markandsstrategi och det hjälper SEO och PPC.

Vi hjälper dig med att förstå data, skapa testhypoteser och genomföra tester. Kontakta oss gärna för att diskutera hur du kan få bättre konverteringar på din sajt.


Jag behöver hjälp att komma igång med CRO...

Sökordsannonsering (PPC)

Med sökordsannonsering (PPC) når du snabbt dina målgrupper med relevanta annonser anpassade efter var de befinner sig i sin köpresa. Du betalar endast när någon klickar på, eller ser, din annons och alltid till en förutbestämd budget. Bäst är att använda sökordsannonsering tillsammans med sökmotoroptimering.

Sökordsannonsering är ett vitt begrepp som innefattar textannonsering, bildannonsering och videoannonsering. För att få dina annonser att visas måste du betala, antingen per klick eller per visning.

Det kommer alltfler plattformar att annonsera på, men de största och viktigaste för dig som jobbar inom B2B är förmodligen LinkedIn, Google, YouTube och eventuellt Instagram. Vilka du väljer att annonsera på beror på ditt syfte och var dina målgrupper befinner dig.

Till skillnad mot sökmotoroptimering, som du inte betalar något för men som tar lång tid att se resultat för, är sökordsannonsering omedelbar.

Fördelar med sökordsannonsering

Det finns många fördelar med att använda sökordsannonsering i din marknadsföring. Några av de främsta är:

  • Nå kunderna med relevanta budskap – En av de största fördelarna med PPC är att du kan nå dina målgrupper när du är som mest relevant för dem. Du kan välja att visa dina annonser när någon söker på ett särskilt ord eller fras, när de besöker sajter som berör  produkter, när de gör sökningar från sin mobiltelefon osv. Du kan anpassa dina annonser så att de passar dina kunders köpresa, när de t.ex. jämför olika leverantörer eller när de är reda för att konvertera. Möjligheterna är oändliga.
  • Mätbart – Förutsatt att Google Analytics eller något annat analysprogram är rätt uppsatt kan du se vilka annonser som fungerar, eller inte fungerar, vilka sökord som genererar konverteringar etc. Detta gör det möjligt att optimera annonseringen för bättre resultat oavsett om du bedriver en e-handelssajt eller om du vill få besökare att fylla i formulär.
  • Snabba resultat – Till skillnad mot sökmotoroptimering (SEO) får du omedelbara resultat med sökordsannonsering. Så snart du startar en kampanj kan annonserna börja att visas.
  • Kontroll på budgeten – Du har stenkoll på dina annonskostnader då du anger hur mycket du är beredd per kampanj, när budgeten är nådd visas inte annonserna längre, så du blir aldrig överraskad.
  • Komplement till SEO – sökordsannonsering och sökmotoroptimering går hand i hand. Om du sökmotoroptimerar och annonserar samtidigt finns det en chans att dina annonser och ditt organiska sökresultat visas samtidigt in sökresultaten (SERP) och därmed är chansen större att någon klickar på ”dina” resultat. Ett annat sätt seo och ppc samverkar är att du kan hitta ord och fraser via sökordsannonseringen som du senare optimera för.

Nackdelar med sökordsannonsering

Nedanstående är inte direkt nackdelar, men om du inte tänker till och gör ett ordentligt grundarbete kan du uppleva följande ”nackdelar”.

  • Kan bli dyrt om det hanteras dåligt – om dina annonser skapas på ett felaktigt sätt, eller om du inte tänker till vad du vill uppnå, finns en risk att du betalar för trafik som inte är relevant och som inte konverterar. Ett vanligt misstag är att företag driver trafik till en sida som inte är anpassad efter annonserna.
  • Du måste fortfarande ha relevant innehåll – om du gör en annons för exempelvis ”gräsklippare för små tomter” måste din landningssida innehålla information om gräsklippare för små tomter. Har du inte det kommer du att betala mer på grund av ett lågt quality score (se auktion, nedan). Dessutom kommer trafiken du trots allt betalar för förmodligen att komma till din sida omedelbart lämna den om landningsidan inte motsvarar det annonsen lovar.

Så fungerar auktion på Google

Något förenklat fungerar sökordsannonsering som en auktion. Du kan dock inte få dina annonser att visas enbart genom att betala mer.

Vad du faktiskt betalar för ett klick påverkas även av Quality Score (QS). Ditt bud multiplicerat med ditt quality score utgör så kallad Ad Rank. Det är sedan din AdRank jämfört med näst bästa konkurrerade annonsörens AdRank som bestämmer hur mycket du betalar per klick. Det låter krångligare än vad det är.

Ett räkneexempel: Annonsör A har ett max bud på 2 sek och ett Quality Score på 10, vilket ger en AdRank på 20. Annonsör B har en AdRank på 16. Annonsör A rankar mao. bättre än annonsör B. Annonsör är beredd att betala 2 sek per klick, men behöver endast betala annonsör B’s AdRank/Annonsör A’s Quality Score=1,6 sek. 

Annonsör Bud (CPC) Quality Score AdRank Position Verklig CPC
A 2,0 10 20 1 1,6
B 4,0 4 16 2 3,0
C 6,0 2 12 3 4,0
D 8,0 1 8 4 Lägsta bud

Ordlista för Googles auktion

Quality Score (QS): påverkas av de nyckelord du vill synas för, annonsutformning och hur din landningssida är utformad. Du måste se till att annonsen, sökord och landningssida hänger ihop.

AdRank= Bud x Quality Score. AdRank påverkas även av tillägg till annonser, så kallade ad extensions som ger dina annonser mer funktionalitet och gör att de syns tydligare.

Verklig kostnad per klick (CPC)=AdRank hos annonsören under dig, delat med ditt quality score

Du måste optimera… om och om igen

När du väl har satt upp ditt AdWordskonto och skapat annonser är då det riktiga spännande arbetet börjar. Du måste hela tiden optimera annonstexter, nyckelord, segmentering, landningssidor för att förbättra din Quality Score och AdRank.

Allt detta görs med stöd av data, eftersom AdWords och Google Analytics ger dig information om vad som fungerar, inte fungerar, när, för vem etc.

Du måste även ta hänsyn vad dina konkurrenter gör, eftersom det påverkar hur pass väl du står dig i konkurrensen om olika söktermer.

Hjälp att komma igång

Jag ska vara ärlig och säga att det inte är alldeles enkelt att komma igång med AdWords, det finns många inställningar, parametrar och taktiker att hålla koll på. Kanske har du någon tekniskt kunnig på företaget som kan mantla denna roll, annars hjälper jag dig gärna.

Jag är certifierad Google AdWords Partner.


Ja, jag behöver hjälp att komma igång med PPC...

Matnyttigt om sökordsannonsering

Kontakt

Besöksadress: Early to Rise c/o DBY, Storgatan 8, 114 51 Stockholm

Postadress: Early to Rise, Daggstigen 3, 14138 Huddinge

Telefon: 0706-155592

Hör av dig





Digital marknadsstrategi

Strategi för köpresan

Beroende på var i köpresan dina kunder befinner sig fungerar vissa digitala strategier och taktiker bättre än andra. Jag hjälper dig att påverka dina kunder genom hela deras köpresa – innan de vet att de behöver era produkter fram till avslut och eftermarknad.


Nå dina kunder i deras köpresa

Resultat och kunskap

Early To Rise är en liten, erfaren, jordnära byrå. Jag tror på att leverera mätbara resultat och att dela med mig av min kunskap, så att ni själva ska bli bättre på att jobba med er digitala marknadsföring.

Senaste nytt

Här hittar du information digital marknadsföring som vi på Early to Rise tycker är intressant.


Till bloggen

Referenser

[yith_wcwl_wishlist]

This is an example page. It’s different from a blog post because it will stay in one place and will show up in your site navigation (in most themes). Most people start with an About page that introduces them to potential site visitors. It might say something like this:

Hi there! I’m a bike messenger by day, aspiring actor by night, and this is my website. I live in Los Angeles, have a great dog named Jack, and I like piña coladas. (And gettin’ caught in the rain.)

…or something like this:

The XYZ Doohickey Company was founded in 1971, and has been providing quality doohickeys to the public ever since. Located in Gotham City, XYZ employs over 2,000 people and does all kinds of awesome things for the Gotham community.

As a new WordPress user, you should go to your dashboard to delete this page and create new pages for your content. Have fun!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.