Snabb SEO-analys av esoncom.se

Då detta är en snabbanalys av esoncom.se som erbjuder ledarskapsutbildningar och coaching. Jag har inte borrat mig alltför djup i din sajt, men jag försöker ändå ta med en hel del lågt hängande frukter.

Det är främst två saker du bör ta med dig:

  • Säkerställ att du har Google Analytics installerat. Jag kan inte se att du har det i dagsläget.
  • Bygg separata sidor för respektive tjänst så att det finns något för Google att indexera

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering kan sägas bestå av tre delar, vilka lite förenklat är:

  • Tekniskt seo/on-page. Tekniskt seo som handlar om hur sajten fungerar rent tekniskt och strukturellt. Finns rätt taggar, laddar den snabbt, fungerar den på mobil, har den trasiga länkar etc.?
  • Innehåll. För att din sajt ska synas i sökresultaten för ett sökord eller ämne måste man skriva om det.
  • Länkar. Detta är en jätteviktig faktor för seo. Ju fler relevanta sajter som länkar till dig, desto viktigare tror Google att den är och desto bättre kommer den att ranka.

Teknisk SEO

Om Google inte kan crawla och indexera sidorna eller om besökarna inte klickar dig vidare till din sajt spelar innehållet på din sajt mindre roll. Därför är on-page seo oerhört viktigt att få till. Nedan är några hygienfaktorer som bör åtgärdas:

  • Meta descriptions. Sajten saknar sk. meta descriptions, texten som visas under en länk i sökresultaten. Om dessa inte finns försöker Google själv att skapa en, men det är alltid bättre att själv skriva den så att du får med önskad text och önskade nyckeord.
  • Rubriker saknas. Google blir bryr sig allt mindre om rubriker, men det är ändå rekommenderat att använda sig av huvudrubriker, H1, på varje sida. Några av dina sidor saknar H1 såväl som H2.
  • Titeltag. Alla sidor har en titeltag, men de innehåller inte några relevanta nyckeord.
  • Bilder. Dina bilder saknas alt-texter. Desa är i första hand till för synskadade med skärmläsare, men Google använder denna information för att förstå vad bilderna på sajten föreställer. Ett annat sätt att berätta för Google vad bilderna föreställer är att ge dem mer relevanta namn. Ett filnamn som ”Quote—beige.png” säger inte lika mycket som ”interim-management-referens-esoncom.png”

Innehåll

För några kunder hjälper jag till med att ta fram value propositions, USPar, tag lines etc. men för denna rapport ser jag endast på nuvarande innehåll och hur det används.

Jag misstänker att du vill synas på ord som coaching för individer och grupper, ledarskapsutbildning, strategisk förändringsledning, interim management, karriärcoachning och livscoaching. Dessvärre är sajten är ganska tunn på innehåll, vilket gör att det finns ganska lite för Google att indexera och besökaren att förkovra sig i. Faktum är att du inte rankar särskilt väl på något av dessa begrepp:

Nu har jag inte gjort någon fullödig nyckelordsanalys, det är ett separat projekt i sig, men det står ganska klart att det finns ett arbete att göra med att skapa innehåll och att bygga länkar till sajten.

Det enda ord som din sajt verkar ranka för är varumärket ”eson”, men där ligger du på position 49, vilket i praktiken innebär att du inte rankar alls.

Early to Rise AB - Tips på hur esoncom.se kan bli bättre ur ett seo-perspektiv 1

Rekommendation: Ett förslag är att du behåller nuvarande tjänstesida, men att du skapar separata undersidor för respektive tjänst och tar fram innehåll med minst 300 ord per sida. Dessa sidor länkar du sedan tillbaka till tjänstesidan som då får mer länkkraft från underliggande tjänstesidor och kan ranka bättre. Du länkar också mellan relevanta undersidor, förslagsvis till de tjänster som är viktigast för dig.

Jobba med seo och annonsering

Ett alternativ/komplement till att jobba med sin seo, som tar tid innan det visar resultat, är att annonsera. Du skulle med fördel kunna annonsera för dina tjänster, men också för ditt varumärke.

Länkar

En av de viktigaste och mest effektiva sätten att ranka bättre i sökresultat är när andra relevanta sajter länkar till dina sidor. I dagsläget har du endast två sidor som länkar till dig. Det finns utrymme för förbättring. Det finns flera strategier för att få fler länkar, där två av de mest grundläggande är att skriva innehåll som faktiskt är värt att länka till och att be nuvarande kunder och partners att länka till dig.

Early to Rise AB - Tips på hur esoncom.se kan bli bättre ur ett seo-perspektiv 2

Design

Denna analys handlar inte om design och utformning, men här är ändå några snabba kommentarer:

  • Överlag ren och fin design.
  • Vissa texter är i vit text på en ljus bakgrundsbild, vilket det emellanåt gör det svårt att läsa texten
  • Jag är lite kluven till att videon startar på en gång (på desktop). Man brukar ha som rekommendation att inte starta videos automatiskt, men i ditt fall kan jag ändå tycka det känns ok. Dock borde filmen inte loopa. Bra innehåll i videon – narrativ story telling

Spårning och konvertering

Jag är lite osäker på om du har Google Analytics på din sajt eller inte. Mina vanliga verktyg säger att det inte finns. Om så är fallet bör du omedelbart implementera det. Det är inte särskilt svårt.

En ”best practice” på sajter är att tydligt ha en kontaktsida. Nu ser jag att du har formulär på ”The Change Challenge”, men om man inte riktigt vet vad det är och vill komma i kontakt med er finns en risk att jag som besökare missar formuläret och du tappar en potentiell konvertering. Ett förslag är att lägga till ”Kontakt” i menyn eller under ”om oss”. Kanske flytta ”The change challenge” till tjänster?

I sidfoten har du e-postadress och telefonnummer. Telefonnummer blir klickbara på mobil, vilket är utmärkt. Jag hade även gjort e-postadresserna som länkar. Jag hade även försökt mäta klick på telefonnummer och e-postadresser som konverteringar.

Hjälp att komma vidare?

Vill du ha hjälp med att komma vidare – implementera förslagen ovan, skriva nytt innehåll, bygga länkar eller att annonsera? Tveka inte att kontakta mig.

Hör av dig så hjälper jag dig vidare

Vi använder cookies för att ge dig den bästa online-upplevelsen. Genom att godkänna accepterar du användningen av cookies i enlighet med vår cookie policy.

Privacy Settings saved!
Din integritet

När du besöker en sajt kan den spara information om dig och din webbläsare i en sk. cookie. Bestäm hur denna sajt får använda cookies.

Dessa cookies krävs för att sajten ska fungera och kan inte stängas av.

För att denna sajt ska fungera måste dessa cookies användas.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Vi använder Google Analytics för att få besöksstatistik och se hur sajten används.
  • _ga
  • _gid

Google Tag Manager används för att ge sajten nödvändig funktionalitet.

Decline all Services
Accept all Services