Sökmotoroptimeringens tre komponenter
Exakt hur Google bedömer, eller rankar, en sida är det ingen som vet, men det sägs att de använder sig av över 200 olika faktorer. Lite förenklat kan vi dock säga att sökmotoroptimering handlar om tre områden – teknisk SEO, innehållet på sidan och länkarna till den.
Teknisk SEO
Din sida måste fungera rent tekniskt. Den ska ladda snabbt, fungera på mobiltelefoner, ha rätt formaterad text, bilder med korrekta meta-taggar, rätt längd på titel-taggar, ha rätt struktur, etc. Listan kan nästan göras oändlig. Det finns mjukvaror som hjälper till att göra så kallade site audits för teknisk seo, vilket underlättar en del av arbetet.
Relevant innehåll
Om du exempelvis vill synas i sökresultaten för ”trädgårdsmöbler” måste din sajt innehålla information om just trädgårdsmöbler. Ju mer relevant innehåll du har, desto bättre. Dock ska du undvika “keyword stuffing” där du använder dina sökord för mycket i texterna.
Att veta vilka ord du kan/bör optimera för kräver en del arbete. Du kanske inte bör optimera för ”trädgårdsmöbler” om konkurrensen är för hård att komma på förstasidan? Har du större chans att få bra resultat för frasen ”köpa trädgårdsmöbler som tål sol och regn”? Den längre frasen har förmodligen inte lika många sökningar som ”trädgårdsmöbler”, men du har större chans att få trafiken och du får rätt trafik som kanske konverterar.
Skaffa länkar
Något förenklat tänker sökmotorer att “ju fler som länkar till din webbplats, desto populärare borde den vara.” Och ju populärare den är, desto högre upp på resultatlistan kommer den vid sökningar. I ditt arbete med SEO bör du därför ha en länkstrategi, en plan för hur du ska få relevanta länkar med hög kvalitet till din webbplats. Att köpa länkar från någon okänd leverantör, en så kallad länkfarm, är inte att rekommendera. Det kan till och med straffa din sida.
Även interna länkar är viktiga och det du vill ha en vettig länkstruktur på din sajt. Det hjälper Google att förstå vilket innehåll som är viktigast.