Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering, eller sökordsoptimering, (SEO) handlar om att öka kvantiteten och kvaliteten på trafiken till din sajt genom organiska sökmotorresultat (SERP).

Grunden i sökmotoroptimering handlar om att bestämma för vilka ord eller fraser du vill att din sajt ska synas och att sedan driva relevant trafik till den.

Din marknadssituation, dina mål och tidshorisont påverkar hur ditt arbete med sökordsoptimering kommer att se ut.

Det går inte att säga exakt hur lång tid det tar innan du ser resultatet av sökordsoptimering, det beror bl.a. på typ av sajt, bransch, konkurrens etc. Man brukar dock säga att det brukar ta 4-9 månader innan du ser konkreta, mätbara resultat.

Sökmotoroptimeringens tre komponenter

Exakt hur Google bedömer, eller rankar, en sida är det ingen som vet. Lite förenklat kan vi dock säga att sökmotoroptimering handlar om tre områden – teknisk SEO, innehållet och länkarna till den.

Teknisk SEO

Din sida måste fungera rent tekniskt. Den ska ladda snabbt, fungera på mobiltelefoner, ha rätt formaterad text, bilder med korrekta meta-taggar, rätt längd på titel-taggar, ha rätt struktur, etc. Listan kan nästan göras oändlig. Det mjukvaror som hjälper till att göra så kallade site audits för teknisk seo, vilket underlättar en del av arbetet.

Relevant innehåll

Om du exempelvis vill synas i sökresultaten för ”trädgårdsmöbler” måste din sajt innehålla information om just trädgårdsmöbler. Ju mer relevant innehåll du har, desto bättre. Dock ska du undvika “keyword stuffing” där du använder dina sökord för mycket i texterna.

Att veta vilka ord du kan/bör optimera för kräver en del arbete. Du kanske inte bör optimera för ”trädgårdsmöbler” om konkurrensen är för hård att komma på förstasidan? Har du större chans att få bra resultat för frasen ”köpa trädgårdsmöbler som tål sol och regn”? Du får förmodligen inte lika mycket trafik som för ”trädgårdsmöbler”, men du får rätt trafik som kanske konverterar.

Skaffa länkar

Något förenklat tänker sökmotorer att ju fler som länkar till din webbplats, desto populärare borde den vara. Och ju populärare den är, desto högre upp på resultatlistan kommer den vid sökningar. I ditt arbete med SEO bör du därför ha en länkstrategi, en plan för hur du ska få relevanta länkar med hög kvalitet till din webbplats. Att köpa länkar från någon för dig okänd leverantör, eller en så kallad länkfarm, är inte att rekommendera. Det kan till och med straffa din sida.

Även interna länkar är viktiga och det du vill ha en vettig länkstruktur på din sajt.

Lokal SEO för dig med fysisk butik

Allt fler sökningar sker via smartphones och lokalt SEO fokuserar på att erbjuda resultat som är relevanta för en person som söker baserat på var de befinner sig. Om du har en fysisk butik, till exempel en frisörsalong, är lokalt SEO något att kika närmare på. Lokalt SEO har många likheter med vanlig SEO, men har ändå vissa skillnader. Det är till exempel viktigt att du optimerar din sida för namn, adress och telefonnummer.

Sökordsoptimering i fysisk butik

Fysiska butiker har nytta av lokal sökordsoptimering för att driva trafik till butiken.

Kombinera sökmotoroptimering med annonsering

Sökmotoroptimering är en process som tar tid. Vill du se snabbare resultat kan du med fördel kombinera ditt arbete med sökmotoroptimering med sökordsannonsering, där du ser resultat så snart du startar en kampanj.

Det kan vara smart att kombinera SEO och annonsering, dels för att de ger resultat olika fort, men också för att sökordsannonsering kan ge bra uppslag för vilka ord du ska optimera i ditt SEO-arbete. Genom att kombinera de två har du också större chans att ta upp mer utrymme på sökresultatsidan.

Hur du kombinerar sökordsannonsering och sökmotoroptimering bör bestämmas av din digitala marknadsstrategi.

Sökresultaten på Google (SERP), organiska träffar vs betalda annonser

Googles sökresultat (SERP)

Bilden ovan visar ett exempel på Google’s sökresultatsida (SERP), där annonser och organiska träffar samsas. Om du kan visa organiska träffar och annonser för viktiga nyckelord ökar chansen att någon uppmärksammar och klickar sig vidare till din sajt.

Du blir aldrig klar med sökmotoroptimeringen…

Du kommer aldrig att bli “klar” med sökmotoroptimering, utan det är en process. Google ändrar sina algoritmer regelbundet och det som var viktigt igår är inte nödvändigtvis viktigt idag. Du måste även ta hänsyn vad dina konkurrenter gör, eftersom det påverkar hur pass väl du står dig i konkurrensen om olika söktermer.

När du lägger till nytt innehåll, eller bygger om din sajt kommer du behöva göra en extra ansträngning för att sökmotoroptimera.

Du behöver inte gör allting på en gång

Att sökordsoptimera en sajt kan kännas som ett övermäktigt jobb, det finns ju så mycket att ta hänsyn till. Du behöver dock inte göra allting på en gång, utan du kan med fördel jobba i sprintar och fokusera på en sak åt gången. Kanske se till att varje sida har en rubrik eller att alla bilder har rätt format.

Om du sätter bra rutiner, har bra mallar och bra personal eller byrå som kan sökordmotoroptimering kommer du långt.

Vanligt förekommande frågor om SEO

Du hittar en sammanställning över några vanligt förekommande frågor om sökmotoroptimering här.

Jag hör vad du säger, men…

Vill du se över hur din sajt mår ur ett SEO-perspektiv hjälper vi dig gärna. Vi tar fram en lista på lämpliga åtgärder som du eller din marknadsavdelning kan jobba vidare med, vi kan hitta sajter du bör försöka få länkar från med mera. Vi jobbar med din webansvarige eller direkt med din byrå om du så önskar, men vi kan i vissa fall även göra det praktiska jobbet åt dig.

Jag behöver hjälp att komma igång med SEO...