Vanligt förekommande frågor om SEO

Nedan har vi sammanställt några vanligt förekommande frågor om sökmotoroptimering. Om du har en fråga som inte besvaras nedan är du mer än välkommen att kontakta oss.

FAQ Sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering

Du jobbar med SEO för att du vill att din sajt, eller dina erbjudanden, ska komma högt upp i sökresultaten när någon söker efter ord som är relevanta för din verksamhet. Arbetet med SEO består av tre områden:

  • Innehåll -din sajt, eller specifika sidor, måste handla om de ord och fraser du vill bli funnen för. Du ska dock inte fylla din sida med nyckelord för sakens skull, för det kommer Google att upptäcka. Du måste fylla sidan med vettigt innehåll som är värd att konsumera.
  • On page, eller teknisk, SEO som handlar om hur din sajt är uppbyggd rent tekniskt. Laddar sidan snabbt? Har du rätt taggar på sidan etc.
  • Länkar – ju fler relevanta sajter som länkar till din, desto mer relevant bedömer Google att din sajt vara. Detta gör att du kommer att synas högre upp på sökresultaten. Betoningen ligger här på relevanta sajter. Du vill inte köpa länkar från sk. länkfarmer för då finns en stor risk att Google kommer att straffa dig.
Sökmotoroptimering eller sökordsannonsering

Ska du välja sökmotoroptimering eller sökordsannonsering? Eller ska du använda båda? Det beror på, men om du vill hjälpa kunder i sin köpresa bör du nog kombinera SEO och PPC.

SEO är bra därför att…

  • insatserna du gör i SEO kommer att ha effekt under lång tid
  • Dina framgångar inom SEO kan ge dig en konkurrensfördel som är svår att kopiera
  • Organiska sökresultat uppfattas i regel som mer trovärdiga än annonser
  • Kostnaden per besökare från SEO brukar vara lägre än kostanden per besökare från PPC
  • Inom vissa konkurrensutsatta marknader kan PPC bli galet dyrt

PPC är bra därför att…

  • PPC ger snabba resultat, till skillnad mot SEO som kan ta månader
  • Du vet exakt vad du betalar för och du kan räkna ut din return on investment (ROI)
  • PPC konverterar i vissa fall bättre än organisk trafik
  • Du kan nå potentiella kunder på andra plattformar än dina egna och du kan nå dem i olkia steg i köpcykeln

SEO och PPC passar bra ihop

Har du en ny sajt som inte har hunnit ranka hos Google kan det vara en fördel att lägga mer resurser på PPC, men allteftersom du når framgångar med SEO kan du växla över till en mer balanserad “portfölj”. Via PPC kan du t.ex. lära dig vilka nyckelord som ger bra resultat och börja sökordsoptimera för dem.

PPC och SEO hjälper varandra på så sätt att de kan ta upp mer utrymme i sökresultaten. Om du har organiska träffar (från SEO) och betalda träffar på samma sökresultatsida är chansen stor att du får ett klick på någon av dem.

Hur lång tid tar sökmotoroptimering

Det kan ta ganska lång tid innan du börjar se ordentliga resultat för dina insatser, 4-6 månader. Vill du ha snabbare resultat kan du använda sökordsannonsering parallellt med sökmotoroptimering.

Seriös sökmotoroptimering är en process och du kommer aldrig att bli ”klar”. Google ser på cirka 200 olika faktorer när de bedömer, eller rankar, en sida och de uppdaterar kontinuerligt sättet de gör det på och det måste du anpassa dig efter. Du måste även ta hänsyn till hur dina konkurrenter lyckas med SEO för de kan knuffa ner din sajt i sökresultaten.

Hur mycket kostar SEO

Det korta svaret och det du förmodligen inte vill ha är: Det beror på.

Det är svårt att säga vad SEO kostar eftersom det beror på din situation, vad du vill uppnå och på vilken tid. Till exempel, om du agerar i en bransch med höga vinster är förmodligen konkurrensen hårdare och då kommer det kräva mer seo-arbete.

Om du vill och har möjlighet kan du sköta all sökordsoptimering själv. Då kostar det endast din tid och eventuellt kostnaden för något verktyg. Men detta förutsätter att du gör rätt saker.

Om du däremot anlitar en extern firma, såsom Early to Rise, kostar det onekligen mer än att göra det själv, men du får förmodligen ett resultat med högre kvalitet.

Statistik om kostnader för SEO från USA säger att 66% av företagen som köper externa seo-tjänster betalar 2500 USD eller lägre per månad.

Behöver jag sökmotoroptimera för B2B?

Ja, det behöver du i allra högsta grad.

Köpcykler inom B2B tenderar till att vara långa, komplexa och involvera flera personer. 

Du har mycket på att vinna om du kan optimera ditt innehåll för de olika stegen i köpcykeln och för olika buyer pseronas.

Jag har skrivet ett litet längre inlägg om just detta här – SEO för B2B.

Är sökordsoptimering svårt

Både ja och nej. Vissa delar av den tekniska sökmotoroptimeringen kan vara svåra att förstå, men det finns en hel del som är lättbegripligt (om du har ett intresse av det…).

Att bygga länkar är förmodligen något som du kan klara av – be kunder, leverantörer, partners och bloggare att länka till din sida. Det kan dock vara svårare att hitta nya sajter att söka länkar från och att hålla koll på hur pass bra eller dåliga länkarna är. Det finns dock verktyg för det.

Den tredje delen av SEO handlar om att skapa relevant innehåll och där kan du säkerligen göra mycket, även om det finns lite best practices för hur du skriver innehåll för webben.

Var kan jag lära mig mer om sökordsoptimering

Det finns oändligt mycket resurser på internet om SEO, de flesta är visserligen på engelska. Några av de bättre är kommer från företag som levererar verktyg för sökordsoptimering. Moz.com har en blogg som är helt fantastisk. En annan sajt är searchengineland.com

Vilka användbara verktyg finns för SEO

Det dyker upp nya verktyg hela tiden, vissa är gratis, freemium, medan du måste betala för andra.

De flesta verktyg fungerar alldeles utmärkt om du har en engelsk site, eller om du vänder dig till en engelsktalande marknad. Många inom B2B har internationella målgrupper som talar engelska och söker på engelska, så det är inget problem. Då kan du använda i stort sett alla verktyg.

Men om du vänder dig till svensktalande, eller “svenskgooglande” kunder är utbudet av verktyg lite mindre.

På Early to Rise använder jag främst:

  • Screaming Frog Spider för så kallade site crawls för att se hur en site mår rent tekniskt. Har du en liten sajt kanske du klarar dig med gratisversionen, annars kan du behöva betala. 
  • SEO PowerSuite och Ahrefs.com för audits, att hitta lämpliga sökord, länkar och viss konkurrensbevakning. Bägge dessa verktyg kostar pengar att använda.
  • Inspector som finns inbyggd i Chrome hjälper dig att göra en mer teknisk bedömning och djupdyka i detaljer. Här är en videotutorial för utvecklare.
  • Google Analytics för att se hur trafiken på sajter ser ut, hur de hittar dit etc.

Matnyttigt om sökmotoroptimering (seo)