Syns du inte, finns du inte, gäller B2B såväl som B2B. Även företag inom business to business (B2B) har mycket att tjäna på att sökmotoroptimera (SEO) sina sajter.

Att jobba med SEO inom B2B skiljer sig inte nämnvärt från SEO för B2C. Du måste med andra ord att skapa innehåll som tilltalar köparen där hon befinner sig i köpresan, jobba med on-page och bygga länkar från andra relevanta sajter.

Syns du inte, finns du inte

Om du lyckas knipa 1-4 plats på Googles sökresultat (SERP) har du chansen att få 50% av den organiska trafiken. Ju längre ner du kommer i sökresultaten, desto mindre organisk trafik får du. Hur kommer du längre upp? Genom att sökmotoroptimera. 

Sökmotoroptimering tar lång tid innan det visar påtaglig effekt, sex till tolv månader är inte ovanligt. Som komplement till SEO bör du även jobba med sökordsannonsering. Fördelen är att du tar upp mer plats på sökresultatsidan, du får data som du kan använda för SEO och framförallt är annonseringen omedelbar. Så snart du startar en kampanj syns du. 

Skillnad på SEO för B2B och B2C

Själva arbetet med SEO för B2B skiljer sig inte från arbetet med att jobba med sökmotoroptimering för privatpersoner och e-handlar. 

Du måste fortfarande veta vilken målgrupp du adresserar, vad de har för “jobs to be done”, pains och önskvärda gains. Du måste lyfta fram din produkts eller tjänst egenskaper, fördelar och nyttor, precis som i “vanlig” marknadsföring.

Några saker som gör SEO för B2B unik är har främst att göra med köpbeteenden:

  • Affärerna tenderar att vara större och involvera fler personer som kan påverka ett köp. Fler ska säga ja, men det finns också fler som kan säga nej.
  • Antalet sökningar är relativt lågt då köpen i regel är större och köparna färre.
  • Sökningar kan göras långt innan ett beslut fattas om ett köp. Runt 60-70% av en säljcykel är avklarad innan en potentiell köpare tar kontakt med en säljare. Läs gärna mer om Google’s Zero Moment of Truth.
  • Även om köp inom B2B borde vara primärt drivna av rationella utvärderingar är det ändå personer som gör köpen och de påverkas också av varumärkeskännedom, känslor etc. 

Expert inom sökmotoroptimering (SEO) och B2B

Early to Rise erbjuder en unik blanding av djup förståelse för marknadsföring inom business to business, värdeskapade kommunikation (hur du förklarar en tekniskt komplicerd produkt på ett sätt som visar nyttan med den) och sökmotoroptimering.

Jag har jobbat som produkt- och marknadsansvarig av högteknologiska produkter inom B2B i över 22 års tid och jag vet hur stressande det kan vara för en marknadschef, produktchef eller försäljningschef att få fart på sina affärer. Jag vet också hur du kan jobba med att driva köpresan framåt med hjälp av digital marknadsföring.

Kontakta mig för en diskussion om hur du kan driva trafik till ert företags sajt, produkt- eller kampanjsida.