Sökmotoroptimering (SEO) för tandläkare

De flesta som söker en ny tandläkare brukar antingen fråga vänner och bekanta eller googla*. Lite förenklat kan man säga att ju högre upp i sökresultaten din klinik kommer, desto större är sannolikheten att någon klickar sig vidare till dig.

Man brukar säga att de fem översta sajterna i sökresultaten får 70-90% av all trafik. Om du inte är med bland dessa i toppen, och om konkurrerande mottagningar i dina kvarter syns högre upp, bör du överväga att göra något åt saken.

Genom att sökmotoroptimera din mottagnings sajt kan du få in nya kunder som förhoppningsvis blir trogna kunder som återkommer år efter år.

Du kan då jobba lite mer långsiktigt med sökmotoroptimering (SEO) eller om du vill ha snabbare resultat kan du annonsera. Rekommendationen är att kombinera de två.

Vad är SEO för tandläkare?

Lite förenklat kan man säga att SEO betår av tre delar:

  1. Innehåll – Om du vill att din tandläkarmottagning ska synas när någon googlar, eller söker, på exempelvis ”tandläkare i Majorna” eller ”bleka tänderna hemma”, så måste din sajt innehålla information om detta. Du måste med andra ord ha relevant innehåll på din sajt.
  2. Tekniskt funktionalitet – Men sajten måste även fungera rent tekniskt. Sidan måste ladda snabbt, fungera på mobiltelefon, ha rätt information som Google kan hitta och indexera och mer därtill. 
  3. Länkar – En sista stor byggsten inom seo är att få relevanta länkar, t.ex. från leverantörer, branschföreningar, men även från kunder.

Du hittar några vanligt förekommande frågor om SEO är.

Men är det inte dyrt med sökmotoroptimering och annonsering?

Svaret på den frågan beror lite på din situation. En motfråga är vad det kostar att inte jobba med att driva in trafik och optimera din sajt. Potentiella kunder Googlar när de söker nya tandläkare, det är ett faktum. Om dina konkurrenter gör ett bättre jobb än du för att optimera så kommer de också att få en större andel av nya kunder.

Ett sätt att räkna på det hela kan vara att tänka ”life time value”. Hur mycket är en ny kund värd? Hur många år brukar en genomsnittlig kund stanna hos er? Vad kostar en genomsnittlig behandling eller undersökning?

 12345678910 
8400840084008400840084008400840084008400
840084008400840084008400840084008400
84008400840084008400840084008400
8400840084008400840084008400
840084008400840084008400
84008400840084008400
8400840084008400
840084008400
84008400
8400
Årlig omsättningsökning:8400168002520033600420005040058800672007560084000
Ackumulerat:8400252005040084000126000176400235200302400378000462000

Om vi leker med tanken och säger att en enkel årlig undersökning med putsning etc. kostar 700 sek. Säg att du genom att sökmotoroptimera din sajt får in 12 kunder per år, som du annars inte skulle ha fått. Då skulle du redan första året ha ökat dina intäkter med 12*700 sek=8400 sek.

Säg sedan att ett en genomsnittlig kund stannar 10 år. Då är hamnar intäkterna från seo-arbetet år två på 2*8400 sek, år tre 3*8400 sek osv. Under en tioårsperiod skulle arbetet med SEO kunna generera 462 000 sek i ökad omsättning.

Tänk sedan att du kan öka antalet kunder som kommer in och/eller höja priserna, då har du ännu större förtjänstmöjligheter.

Du kan själv sökmotoroptimera för din mottagning

Nedan följer några enkla tips på vad du kan göra för att sökmotoroptimera din tandläkarmottagnings sajt. Observera att det finns mycket mer att göra, men om du inte har gjort någonting alls så är detta en bra början.

  • Publicera relevant innehåll – Det är ingen överraskning att folk Googlar efter tandläkare, så för att du ska synas måste du använda relevant text på din sida. Det kan vara svårt att ranka högt (synas högt upp i sökresultaten) med korta, generiska nyckelord såsom ”tandläkare”, eller ”laga hål”.

    Försök då istället att jobba in ord och fraser såsom ”privat tandläkare för barn” eller ”bettskena som hjälper mot snarkning”. Dessa fraser kommer att ha lägre antal sökningar, men det är oftast lättare att ranka för dem.

  • Optimera för lokala sökningar – När någon söker efter en tandläkare vill man oftast även besöka dem och det är därför viktigt att få med området där din tandläkarmottagning finns. I dina texter bör du därför få med någon form av relevant områdesbeskrivning. ”privat tandläkare ringvägen 100”, eller ”tandläkare i Vasastan”.
  • Skaffa Google My Business – Google har ett gratisverktyg som heter ”Google My Business” som hjälper dig att synas bättre i sökresultaten, bland annat i de sk. local packs, där sökresultaten visas i kartform. Har du inte skaffat ett konto bör du göra det omedelbart.
  • Försökt att få länkar – Något som påverkar hur din sajt rankar är antalet och kvaliteten på länkar till din sajt. Ju fler relevanta sajter som länkar till din, desto viktigare tror Google att den är. Så en bra strategi för att förbättra sin SEO är att jobba med att bygga länkar. Det finns många sätt att få länkar men det kanske enklaste är att be partners och leverantörer att länka till dig. 

Varför jobba med Early to Rise AB

Jag hjälper dig gärna komma igång med att sökmotoroptimera din tandläkarmottagnings sajt. Jag hjälper dig även med att annonsera, för att få snabbare resultat.

Men varför ska du jobba med mig? Det enkla svaret är att jag kan sökmotoroptimering och jag är Google-certifierad partner. Jag jobbar dessutom redan med andra tandläkare så jag har en bra koll på vad som fungerar och det i flera fall går att ”kopiera och klistra” mellan sajter.

Jag är dock mån om att mina kunder inte ska konkurrera med varandra, så därför kan jag endast jobba med din mottagning om du inte befinner dig i stockholmsomårdet.

* Ett tredje sätt är förstås om någon går förbi din mottagning och på så vis lär känna er, men om ni inte befinner er på markplan är chansen mindre att någon gör det.