Sökordsannonsering (PPC)

Med sökordsannonsering (PPC) når du snabbt dina målgrupper med relevanta annonser anpassade efter var de befinner sig i sin köpresa. Du betalar endast när någon klickar på, eller ser, din annons och alltid till en förutbestämd budget. Bäst är att använda sökordsannonsering tillsammans med sökmotoroptimering.

Sökordsannonsering är ett vitt begrepp som innefattar textannonsering, bildannonsering och videoannonsering. För att få dina annonser att visas måste du betala, antingen per klick eller per visning.

Det kommer alltfler plattformar att annonsera på, men de största och viktigaste för dig som jobbar inom B2B är förmodligen LinkedIn, Google, YouTube och eventuellt Instagram. Vilka du väljer att annonsera på beror på ditt syfte och var dina målgrupper befinner dig.

Till skillnad mot sökmotoroptimering, som du inte betalar något för men som tar lång tid att se resultat för, är sökordsannonsering omedelbar.

Fördelar med sökordsannonsering

Det finns många fördelar med att använda sökordsannonsering i din marknadsföring. Några av de främsta är:

  • Nå kunderna med relevanta budskap – En av de största fördelarna med PPC är att du kan nå dina målgrupper när du är som mest relevant för dem. Du kan välja att visa dina annonser när någon söker på ett särskilt ord eller fras, när de besöker sajter som berör  produkter, när de gör sökningar från sin mobiltelefon osv. Du kan anpassa dina annonser så att de passar dina kunders köpresa, när de t.ex. jämför olika leverantörer eller när de är reda för att konvertera. Möjligheterna är oändliga.
  • Mätbart – Förutsatt att Google Analytics eller något annat analysprogram är rätt uppsatt kan du se vilka annonser som fungerar, eller inte fungerar, vilka sökord som genererar konverteringar etc. Detta gör det möjligt att optimera annonseringen för bättre resultat oavsett om du bedriver en e-handelssajt eller om du vill få besökare att fylla i formulär.
  • Snabba resultat – Till skillnad mot sökmotoroptimering (SEO) får du omedelbara resultat med sökordsannonsering. Så snart du startar en kampanj kan annonserna börja att visas.
  • Kontroll på budgeten – Du har stenkoll på dina annonskostnader då du anger hur mycket du är beredd per kampanj, när budgeten är nådd visas inte annonserna längre, så du blir aldrig överraskad.
  • Komplement till SEO – sökordsannonsering och sökmotoroptimering går hand i hand. Om du sökmotoroptimerar och annonserar samtidigt finns det en chans att dina annonser och ditt organiska sökresultat visas samtidigt in sökresultaten (SERP) och därmed är chansen större att någon klickar på ”dina” resultat. Ett annat sätt seo och ppc samverkar är att du kan hitta ord och fraser via sökordsannonseringen som du senare optimera för.

Nackdelar med sökordsannonsering

Nedanstående är inte direkt nackdelar, men om du inte tänker till och gör ett ordentligt grundarbete kan du uppleva följande ”nackdelar”.

  • Kan bli dyrt om det hanteras dåligt – om dina annonser skapas på ett felaktigt sätt, eller om du inte tänker till vad du vill uppnå, finns en risk att du betalar för trafik som inte är relevant och som inte konverterar. Ett vanligt misstag är att företag driver trafik till en sida som inte är anpassad efter annonserna.
  • Du måste fortfarande ha relevant innehåll – om du gör en annons för exempelvis ”gräsklippare för små tomter” måste din landningssida innehålla information om gräsklippare för små tomter. Har du inte det kommer du att betala mer på grund av ett lågt quality score (se auktion, nedan). Dessutom kommer trafiken du trots allt betalar för förmodligen att komma till din sida omedelbart lämna den om landningsidan inte motsvarar det annonsen lovar.

Så fungerar auktion på Google

Något förenklat fungerar sökordsannonsering som en auktion. Du kan dock inte få dina annonser att visas enbart genom att betala mer.

Vad du faktiskt betalar för ett klick påverkas även av Quality Score (QS). Ditt bud multiplicerat med ditt quality score utgör så kallad Ad Rank. Det är sedan din AdRank jämfört med näst bästa konkurrerade annonsörens AdRank som bestämmer hur mycket du betalar per klick. Det låter krångligare än vad det är.

Ett räkneexempel: Annonsör A har ett max bud på 2 sek och ett Quality Score på 10, vilket ger en AdRank på 20. Annonsör B har en AdRank på 16. Annonsör A rankar mao. bättre än annonsör B. Annonsör är beredd att betala 2 sek per klick, men behöver endast betala annonsör B’s AdRank/Annonsör A’s Quality Score=1,6 sek. 

AnnonsörBud (CPC)Quality ScoreAdRankPositionVerklig CPC
A2,0102011,6
B4,041623,0
C6,021234,0
D8,0184Lägsta bud

Ordlista för Googles auktion

Quality Score (QS): påverkas av de nyckelord du vill synas för, annonsutformning och hur din landningssida är utformad. Du måste se till att annonsen, sökord och landningssida hänger ihop.

AdRank= Bud x Quality Score. AdRank påverkas även av tillägg till annonser, så kallade ad extensions som ger dina annonser mer funktionalitet och gör att de syns tydligare.

Verklig kostnad per klick (CPC)=AdRank hos annonsören under dig, delat med ditt quality score

Du måste optimera… om och om igen

När du väl har satt upp ditt AdWordskonto och skapat annonser är då det riktiga spännande arbetet börjar. Du måste hela tiden optimera annonstexter, nyckelord, segmentering, landningssidor för att förbättra din Quality Score och AdRank.

Allt detta görs med stöd av data, eftersom AdWords och Google Analytics ger dig information om vad som fungerar, inte fungerar, när, för vem etc.

Du måste även ta hänsyn vad dina konkurrenter gör, eftersom det påverkar hur pass väl du står dig i konkurrensen om olika söktermer.

Hjälp att komma igång

Jag ska vara ärlig och säga att det inte är alldeles enkelt att komma igång med AdWords, det finns många inställningar, parametrar och taktiker att hålla koll på. Kanske har du någon tekniskt kunnig på företaget som kan mantla denna roll, annars hjälper jag dig gärna.

Jag är certifierad Google AdWords Partner.

Ja, jag behöver hjälp att komma igång med PPC...

Matnyttigt om sökordsannonsering